Nieuws, september 2020

25 september 2020

SP Breda wil weten of voorzitter veiligheidsregio Weterings nog houdbaar is

Foto: Mea Fotografie

De SP Breda heeft in raadsvragen aan burgemeester Depla gevraagd of de positie van de voorzitter van de veiligheidsregio, burgemeester Weterings van Tilburg, nog wel houdbaar is. Aanleiding daarvoor is de massale bijeenkomst van supporters op het Olympiaplein donderdagavond 24 september. Fractievoorzitter Inge Verdaasdonk: “Ik heb met afgrijzen gekeken naar de beelden waar honderden supporters opeengepakt stonden. Terwijl het aantal coronabesmettingen oploopt en Nederland afglijdt naar een tweede gold, leek het alsof ze in Tilburg nog nooit van het coronavirus hadden gehoord. Onbestaanbaar! Helemaal als je bedenkt dat deze persoon, die als voorzitter van de veiligheidsregio ook verantwoordelijk is voor coronamaatregelen in Breda, eerst stelt dat hij dit een goed plan vond om vervolgens de supporters de schuld te geven dat het uit de hand loopt. Waar was zijn regie?”

23 september 2020

SP Breda roept collectief verzekerden op eigen risico te claimen

In 2018 dreigde er ruim 180.000 euro van collectief verzekerde Bredanaars de gemeentekas in te verdwijnen. Door inzet van SP fractievoorzitter Inge Verdaasdonk is dit geld teruggegaan naar de mensen van wie het is. En er is beloofd dat ook in 2019 het niet gebruikte eigen risico terug wordt gestort naar de verzekerden.

18 september 2020

SP in gesprek met bewoners Schorsmolen

Foto: Dirk Uijl

Op vrijdagmiddag is de SP in gesprek gegaan met bewoners van de Schorsmolen om te horen hoe het hen bevalt in hun wijk. Zo’n 20 omwonenden zijn een kop koffie of thee komen drinken. Buurtbewoner en bestuurslid bij de SP Maartje Verheijen: “Wat opvalt in de verhalen is dat zij het vooral erg fijn wonen vinden in de Schorsmolen. Het is dichtbij het centrum en het station, en het is een gezellige wijk. Tegelijkertijd lopen er momenteel ook plannen om het voetgangersgebied opnieuw in te richten. Daar is binnenkort een mooie gelegenheid voor.” Er loopt op dit moment een tijdelijke weg dwars door het voetgangersgebied heen vanwege werkzaamheden. Als deze weer weggehaald wordt, kan er gekeken worden wat er voor terug komt.

17 september 2020

Raad steunt SP-voorstel voor zelfbewoningsplicht

Foto: Prinsenbeeknieuws.nl

De gemeenteraad heeft donderdagavond het voorstel aangenomen van SP Breda en Breda Beslist (voorheen Breda’97) voor een zelfbewoningsplicht. In de strijd tegen de woningnood verplichten steeds meer gemeenten de kopers van een nieuwbouwhuis om er ook daadwerkelijk zelf in te gaan wonen. “Hiermee voorkomen we dat louche vastgoedbazen betaalbare huizen opkopen, doorverhuren en zo misbruik maken van het woningtekort”, zegt SP-raadslid Bas Maes. De motie op initiatief van SP en Breda Beslist werd mede ingediend door VVD, CDA, GroenLinks en PvdA en kon rekenen op de steun van de gehele gemeenteraad. Maes: “Ik ben blij dat ook Breda nu uitspreekt dat huizen er zijn om in te wonen, niet om mee te speculeren!”

15 september 2020

Prinsjesdag prikactie SP Breda

Vandaag was het prinsjesdag. Terwijl in Den Haag de begroting werd gepresenteerd, vroeg SP Breda vanochtend vroeg nog eens aandacht voor de zorgmedewerkers die ons door de coronacrisis hebben geholpen. We deelden onze 'Hart voor de Zorg' zakjes uit, om aandacht te vragen voor zij die na het afgelopen jaar een eerlijke beloning verdienen. Zie voor meer informatie over onze beweging www.eerlijkebeloning.nl