Jeugd

21 december 2018

Durf te praten over Armoede

"Mijn ouders hebben geen tijd voor mij", zegt een leerlinge van de montessorischool. "Ze hebben allebei twee banen zodat we kunnen eten". Het was een van de openhartige uitspraken gisteren tijdens een ontmoeting tussen de klas en leden van de SP. Een hele ochtend werd gesproken over gevolgen van armoede en wat je er aan kan doen. SP-raadslid Boi Boi Huong: "We moeten ons blijven beseffen dat in een rijk land als Nederland toch echt mensen in armoede leven. Elk gesprek erover helpt".

10 december 2018

SP Breda steunt de Scouting!

De 12 scoutinggroepen die Breda telt, worden door de gemeente van het kastje naar de muur gestuurd. Hierdoor lopen zij de broodnodige subsidie mis en worden zij bedreigd in hun voortbestaan. SP Breda vindt het onacceptabel  dat 1.000 kinderen en 350 vrijwilligers het slachtoffer worden van bureaucratie. Dat kan en moet anders. “Alleen al dit jaar blijft er € 450 duizend over bij de wijkplatforms, tien keer zoveel als dat de scouting nodig heeft”, rekent SP-raadslid Inge Verdaasdonk voor. “SP Breda komt met het voorstel om daar voor 2019 de gevraagde € 45 duizend uit te betalen. Maar natuurlijk moet er ook een structurele oplossing komen zodat de scoutinggroepen krijgen waar ze recht op hebben!”

4 december 2018

Wethouder huilt krokodillentranen in Den Haag

Wethouder Miriam Haagh (PvdA) wordt ingezet als lobbyist om in Den Haag extra geld los te peuteren voor het sociaal domein. Dit terwijl het college deze raadsperiode € 40 miljoen bezuinigd op datzelfde sociaal domein. Niet omdat het crisis is of omdat er geen geld zou zijn. Maar wel omdat het geld wordt uitgegeven aan andere zaken waaronder bijna € 10 miljoen aan belastingverlagingen. De vraag lijkt daarmee gerechtvaardigd hoe geloofwaardig wethouder Haagh haar werk als lobbyist kan doen, wanneer het college zelf andere prioriteiten stelt. “Krokodillentranen huilen in Den Haag terwijl je als college zelf geen euro extra aan de zorg uitgeeft, is totaal ongeloofwaardig”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Steek de tijd, energie en het geld wat deze lobby in Den Haag kost, liever in goede zorg en ondersteuning in Breda.”

Volg SP Breda