4 december 2018

Wethouder huilt krokodillentranen in Den Haag

Wethouder Miriam Haagh (PvdA) wordt ingezet als lobbyist om in Den Haag extra geld los te peuteren voor het sociaal domein. Dit terwijl het college deze raadsperiode € 40 miljoen bezuinigd op datzelfde sociaal domein. Niet omdat het crisis is of omdat er geen geld zou zijn. Maar wel omdat het geld wordt uitgegeven aan andere zaken waaronder bijna € 10 miljoen aan belastingverlagingen. De vraag lijkt daarmee gerechtvaardigd hoe geloofwaardig wethouder Haagh haar werk als lobbyist kan doen, wanneer het college zelf andere prioriteiten stelt. “Krokodillentranen huilen in Den Haag terwijl je als college zelf geen euro extra aan de zorg uitgeeft, is totaal ongeloofwaardig”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Steek de tijd, energie en het geld wat deze lobby in Den Haag kost, liever in goede zorg en ondersteuning in Breda.”

30 november 2018

Taxatierapport stadion haalt verhaal wethouder onderuit

Het taxatierapport wat na twee maanden aandringen eindelijk naar de raad is gestuurd, haalt het verhaal van wethouder Paul de Beer (D66) onderuit. Het rapport werd door hem steeds aangedragen als bewijs voor de waarde van € 5,5 miljoen voor het deel van het stadion wat in de koopoptie met NAC staat. Uit het rapport zou ook blijken dat het restant waar de gemeente mee blijft zitten € 2 miljoen waard is. “In het rapport staat echter nadrukkelijk dat de totale waarde van het stadion niet op te knippen is in delen. Laat dat nu precies hetgeen zijn wat de wethouder wel heeft gedaan”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “En nu dit niet meer te ontkennen valt, is zijn verdediging dat de prijs van € 5,5 miljoen die zwart op wit in alle stukken staat, slechts een globale prijs was. Misleidend en totaal ongeloofwaardig.”

26 november 2018

SP: Wat zijn gevolgen van nieuw incident voor voortbestaan SC Hoge Vucht?

Wat zijn de gevolgen van het incident van gisteren voor het voorbestaan van SC Hoge Vucht? Dat wil SP Breda weten van wethouder sport Daan Quaars (VVD) die tot nu toe vrijwel onzichtbaar is geweest in de discussie rondom de door geweldsincidenten en betalingsproblemen geplaagde club uit Breda. Met een laatste waarschuwing van de KNVB op zak, liep het gisteren toch weer vreselijk uit de hand. Gelet op recente uitlatingen van de KNVB dat nieuwe incidenten niet getolereerd worden, lijkt de kans levensgroot dat het einde oefening is voor SC Hoge Vucht. “En dat juist op een moment dat de Gemeente Breda op het punt staat te investeren in een nieuwe kantine voor de club die binnenkort verhuist naar sportcomplex ’t Kadijkje waar ook Advendo speelt”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Mocht de club toch blijven voortbestaan, dan wil ik dat niet alleen de KNVB maar ook de wethouder keiharde voorwaarden stelt om opnieuw rotzooi te voorkomen!”

24 november 2018

Opinie - Een reconstructie van een financiële ramp in slow motion

Vandaag verscheen het volgende opinieartikel van SP-raadsleden Dirk Uijl en Bas Maes op BredaVandaag.nl - Met de € 5 miljoen die de Gemeente Breda moet overmaken aan de eigenaren van De Lunet, komt de rekening van 15 jaar lang stinkende stadiondeals op € 30,1 miljoen. Een absurd bedrag aan weggegooid Bredaas belastinggeld, ruim € 160,- per inwoner. Stelt u zich eens voor wat u of de gemeente allemaal voor moois had kunnen doen met dat geld. Maar wie denkt dat de Bredase politiek hiervan leert en vindt dat de onderste steen boven moet komen, komt bedrogen uit. De gevestigde partijen gaan liever over tot de orde van de dag. Zou het ermee te maken hebben dat zij hier vrijwel allemaal medeplichtig aan zijn? Een reconstructie van deze financiële ramp in slow motion...

1 november 2018

CDA, GroenLinks en SP presenteren Échte liefde, een alternatief voor Breda

Oppositiepartijen CDA, GroenLinks en SP presenteren Échte Liefde, een alternatief voor Breda. De naam van deze reactie op de begroting 2019, is een knipoog naar het bestuursakkoord Lef en Liefde. “Omdat wij in de plannen van de coalitie juist de liefde voor onze wijken, dorpen, inwoners en ondernemers missen, hebben we samen besloten met andere keuzes voor Breda te komen”, zegt CDA-fractievoorzitter Jeroen Bruijns. “Met Échte Liefde kiezen we nadrukkelijk voor de samenleving. Voor een lokale overheid die tussen de mensen staat in plaats van er tegenover.”

16 oktober 2018

Ook Alwel mengt zich in strijd tegen overlast Night Flight

Foto: Google Streetview

Ook woningcorporatie Alwel (voorheen AlleeWonen) mengt zich in de strijd tegen het overlast gevende hostel Night Flight. Namens haar huurders heeft de corporatie een handhavingsverzoek ingediend bij de Gemeente Breda. “Alwel is een sterke bondgenoot en het maakt bovendien duidelijk dat er wel degelijk een groot probleem is”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “En dus niet slechts een enkele boze buurman zoals de eigenaar en beheerster van het hostel de al jaren voortdurende overlast afschilderen.”

15 oktober 2018

Wat zijn gevolgen voor Breda van bestuurscrisis lokale Rode Kruis?

SP Breda wil van het College van B&W weten wat de gevolgen zijn van de bestuurscrisis die er heerst bij afdeling De Baronie van het Rode Kruis. Nadat eerder al landelijk werd besloten het contract met de afdelingsdirecteur te beëindigen, stapte dit weekend tien coördinatoren op. “Vele honderden vrijwilligers zetten zich belangeloos in voor het Rode Kruis in de regio. Ook veel organisaties en mensen zijn afhankelijk van hun goede werk”, zegt Bas Maes, fractievoorzitter van de SP in Breda. “Zij moeten kunnen rekenen op een goed bestuur dat de juiste prioriteiten stelt en niet overhoop ligt met zichzelf of ruziet met landelijk.”

Volg SP Breda