SP Breda is klaar voor 2012

6 januari 2012

SP Breda is klaar voor 2012

Een ambitieus jaarplan voor 2012 en een vernieuwd bestuur. Dat zijn de belangrijkste concrete resultaten van de ledenvergadering van de Bredase SP op woensdag 4 januari. Ruim 30 leden waren aanwezig in Gemeenschapshuis De Wegwijzer. Zij bespraken de resultaten van het afgelopen jaar en de plannen voor het komende jaar en kozen een nieuw bestuur. Bas Maes werd unaniem gekozen als voorzitter van de afdeling. Rinus Filius werd herkozen als organisatiesecretaris, en Carola Bakx, Eva Brokx, Johan Kwisthout, Merian Marijnissen, Pieter Teurlings en Rob Visser werden gekozen als algemeen bestuurslid. Samen met fractievoorzitter Patrick van Lunteren vormen zij het nieuwe afdelingsbestuur. Hans Creemers en Gerda van Veghel waren niet meer herkiesbaar als bestuurslid; Carola en Pieter zijn hun opvolgers in het bestuur.

Bas Maes, de nieuwe voorzitter, heeft duidelijk zin in zijn nieuwe functie: “Ik ben er heel trots op voorzitter te mogen zijn van de beste partij van Breda!”. In de landelijke peilingen van Maurice de Hond is de SP momenteel met 28 zetels de op één na grootste partij van Nederland. “Steeds meer mensen zien in dat het kille, rechtse beleid zowel landelijk als in Breda, niet de oplossing is”, zegt Maes. “Dit zorgt ervoor dat wij als SP in de lift zitten. Ik ga er voor zorgen dat onze afdeling die verwachte groei op een goede manier doormaakt.”

De afdeling kijkt tevreden terug op 2011. De fractie werd gefeliciteerd met haar succesvolle werk in de gemeenteraad, maar ook - en misschien vooral - buiten de raad is 2011 voor de SP een uiterst actief jaar geweest. De afdeling was onder andere in de weer met acties tegen de bezuinigingen in de zorg, voor een fatsoenlijke thuiszorg, tegen de sluiting van de buurthuizen in Breda en voor gebruik van de vele leegstaande bouwterreinen in de stad. Mede door dat succesvolle werk steeg het ledental met 3% ten opzichte van 2010. De plannen voor 2012 zijn ambitieus: 10% ledenwinst, nog veel meer actief zijn op straat, en enkele organisatorische verbeteringen die de partij klaar moeten stomen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2014.