2011: een goed SP-jaar

29 december 2011

2011: een goed SP-jaar

Aan een uitspraak over de wijn van dit jaar durven we ons niet te wagen, maar voor de Bredase SP was 2011 in ieder geval een goed jaar. We haalden drie procent ledenwinst, voerden veel acties, en in de gemeenteraad werd een duidelijke stempel op debatten gezet en het nodige binnengehaald. Op belangrijke dossiers, variƫrend van de WMO, de thuiszorg, de buurthuizen, de kantoren- en de woonvisie heeft de SP een belangrijke stempel gedrukt.

Enkele mijlpalen, zoals het weesfietsenplan waarbij oude fietsen van de straat opgeknapt worden als leerwerktraject; de motie van wantrouwen tegen wethouder Boelema vanwege het dubieuze handelen met te sluiten buurthuizen; een andere aanbesteding van de thuiszorg; een onderzoek door het Nibud naar gevolgen van bezuinigingen op koopkracht; de presentatie van het onderzoek naar re-integratie door het wetenschappelijk bureau van de gemeente en de verbeteracties daarop, kunnen we gerust aan de SP-fractie toerekenen. De strijd voor de vrijwillige kok, Rahal Lamlih, die weer op straat mag koken voor daklozen; en als uitsmijter het zeer breed gesteunde advies aan het college zich eens te bezinnen op haar handelswijze die tot nu toe het wantrouwen in het stadsbestuur alleen maar heeft vergroot.

Buiten de raad was de SP succesvol met het organiseren van het verzet tegen een aantal bezuinigingen die vanuit de collegekamer over Breda worden uitgestort. Naast de vele kleine acties en ondersteuning van mensen in de stad zijn er enkele spraakmakende voorbeelden. Zo was er natuurlijk de campagne tegen sluiting van de helft van de Bredase buurthuizen: geen ludiek middel werd geschuwd, zoals een flash-mob-bingo en een gratis linedance-cursus in het Stadskantoor. Honderden mensen kwamen op de been en ruim vijfduizend handtekeningen tegen de bezuinigingen zijn aangeboden aan wethouder Boelema. Maar ook het scootmobiel-protest, acties tegen de bezuinigingen op de thuiszorg, acties tegen plannen om de sociale werkvoorziening af te breken en de acties om leegstand van potentiƫle bouwterreinen aan de kaak te stellen laten zien dat SP Breda er staat.

Ook buiten het Raad valt de inzet van de SP Hulpdienst. Vanwege de extreem harde maatregelen van het kabinet in Den Haag en het college van Breda krijgen zij steeds meer werk te verzetten. Meer gezinnen en individuen komen in de problemen, weten vaak door de bomen het bos niet te vinden, en vragen ons om ondersteuning om in het woud van regeltjes en organisaties hun weg te vinden.

De leden van de SP zijn klaar voor een strijdbaar 2012. Op 4 januari komen ze weer bij elkaar om even terug te blikken op 2011 en vooral vooruit naar komend jaar. 2012 zal de partij alle zeilen bij moeten zetten om de harde maatregelen het hoofd te kunnen bieden.