Klimaat

25 oktober 2018

SP stelt vragen over asbestsanering

In het verleden was asbest een veelgebruikt bouwmiddel en hoewel bedrijven en de overheid al lang wisten van de gevaren kon men tot diep in de jaren ’80 met dit levensgevaarlijke spul blijven bouwen. Schuurdaken, bedrijfspanden, dakkappelen en rookkanalen. Zomaar een greep uit de talloze voorbeelden waarbij we asbest nog steeds tegenkomen in onze omgeving. De overheid komt met een verbod. Geen asbestdaken meer in 2024. Toch ligt Breda er nog vol mee. Eind 2017 nog 690.000 m2. Destijds heeft wethouder Van Lunteren ervoor gezorgd dat particulieren via een collectief hun asbest (goedkoper) konden laten verwijderen, zonder daarbij het werk uit te besteden aan marktcowboys.

17 oktober 2018

Voorkom dat titel Europese Boom van het Jaar postuum naar Troeteleik gaat

Foto: M. Minderhoud / Wikipedia/Michiel1972

Breda moet er bij de minister op aandringen dat wordt voorkomen dat de titel Europese Boom van het Jaar postuum naar de Troeteleik gaat. Omdat de monumentale boom in de berm van de A58 gisteren tot Boom van het Jaar werd verkozen, is de Troeteleik nu ook in de race voor Europese Boom van het Jaar die volgend jaar wordt uitgereikt. Maar ook de voorbereidingen voor de verbreding van de A58 zijn dan al volop gaande. “Het zou bijzonder triest zijn als de titel postuum naar de Troeteleik gaat omdat die dan al gekapt is”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Bovendien zou de imagoschade voor Breda dat zich wil profileren als ‘Europese stad in een groen park’ enorm zijn!”

Volg SP Breda