SP stelt vragen over asbestsanering

25 oktober 2018

SP stelt vragen over asbestsanering

In het verleden was asbest een veelgebruikt bouwmiddel en hoewel bedrijven en de overheid al lang wisten van de gevaren kon men tot diep in de jaren ’80 met dit levensgevaarlijke spul blijven bouwen. Schuurdaken, bedrijfspanden, dakkappelen en rookkanalen. Zomaar een greep uit de talloze voorbeelden waarbij we asbest nog steeds tegenkomen in onze omgeving. De overheid komt met een verbod. Geen asbestdaken meer in 2024. Toch ligt Breda er nog vol mee. Eind 2017 nog 690.000 m2. Destijds heeft wethouder Van Lunteren ervoor gezorgd dat particulieren via een collectief hun asbest (goedkoper) konden laten verwijderen, zonder daarbij het werk uit te besteden aan marktcowboys.

Eerder al werd op aandringen van de SP asbest meegenomen in de duurzaamheidsvisie voor 2030 en streeft ook Breda ernaar om in 2024 geen asbestdaken meer te hebben. In het vorig college is hier ambitieus aan begonnen, maar in de begroting voor 2019 is asbestsanering bijna niet terug te vinden. Daarom stelt SP Breda vragen aan het College om de stand van zaken en hoe zij de komende jaren dit grote probleem gaan aanpakken. De vragen staan in de bijlage hieronder.