Cultuur

5 juli 2019

Raad stelt geld voor kleine initiatieven veilig

Donderdagavond stemde de Gemeenteraad in met een voorstel van SP Breda om het geld voor kleine initiatieven veilig te stellen.  Via de zogeheten thematafels verdelen organisaties zelf sinds enkele jaren de subsidies. De afgelopen jaren kwamen er echter vaak signalen binnen bij de SP dat kleine initiatieven aan de thematafel werden verdrongen door de grote instellingen. Omdat de rechter recent een streep zette door deze manier van werken, moest het beleid worden aangepast. “Wij hebben dit moment meteen aangegrepen om het geld voor de klein maar fijn-initiatieven veilig te stellen”, zegt SP-raadslid Inge Verdaasdonk. “Dankzij ons aangenomen voorstel  zal het college voor 2020, geld moeten reserveren zodat er bij elke thematafel in ieder geval enkele kleine initiatieven mogelijk zijn.”

17 april 2019

SP: Hoe staat het met Onze Dame?

Foto: Evangelidis / Own work

SP Breda is net als iedereen geschrokken door de brand die gewoed heeft in de Notre Dame. Wat zou het voor Breda betekenen als onze Dame vlam zou vatten? Dat zou net als in Parijs vele Bredanaars diep in het hart treffen. Daarnaast zijn er nog veel meer prachtige monumenten in onze stad die beeld- en cultuurbepalend zijn en onze liefde nodig hebben als het gaat om goed onderhoud, zodat iedereen kan blijven genieten van deze waardevolle gebouwen en kunstwerken in onze gemeente. Wat is bijvoorbeeld Princenhage, Bavel, Teteringen, Ulvenhout of Ginneken zonder hun kerk of Heusdenhout zonder de kapel? Wat is Breda zonder de koepel? De kosten van restaureren zijn groot, maar de kosten van herbouw nog groter en het verlies van kunstschatten onbetaalbaar. Burgerraadslid Michel Verschuren (SP): “We zien op sociale media dat inwoners uit onze gemeente zich ook zorgen maken, en terecht. Aan ons als gemeente de taak te communiceren dat wij verantwoord met ons erfgoed omgaan en de risico’s zo klein mogelijk worden gehouden.“

Volg SP Breda