Cultuur

23 maart 2023

Goed nieuws: Motie “uitbreiding sluitingstijden voor dancecultuur“ alsnog aangenomen

Vorige maand zijn de stemmingen gestaakt omdat we met een gelijk aantal voor- en tegenstemmers niet tot een besluit kwamen. Daarop hebben de indieners van de burgersessie over dancecultuur opnieuw een petitie opgesteld afgelopen week om te laten weten dat er echt draagvlak en behoefte is aan de mogelijkheid om in Breda af en toe een dancefeest kunnen neerzetten in Breda wat tot 6 uur in de ochtend door mag gaan. Deze donderdag hebben zij de petitie aangeboden aan de Burgemeester. Op de publieke tribune hebben zij vervolgens de nieuwe stemming met spanning bekeken. En gelukkig, deze keer stemde een meerderheid waaronder de Bredase SP in met deze motie en krijgt Dancecultuur na een jarenlange strijd toch de ruimte om feesten tot 6 uur s’ochtends mogelijk te maken.

6 december 2022

Uitsterfbeleid woonwagenplaatsen nog steeds van kracht

Foto: Wikipedia

Het uitsterfbeleid rondom woonwagenplaatsen, dat in 2018 al officieel is afgeschaft, is in Breda nog harstikke levendig. Dat is de conclusie die de Bredase SP moet trekken op basis van de antwoorden die het college van burgemeester en wethouders op onze vragen heeft gesteld. Fractievoorzitter Inge Verdaasdonk: “Terwijl de wachtlijsten voor een plek enorm toenemen en het aantal plaatsen vrijwel hetzelfde blijft, weigert Breda om nieuw beleid op te stellen. Ik vind het schandalig dat er op deze manier omgegaan wordt met een rechtelijke uitspraak die deze mensen moet helpen. De Bredase SP wil het hier niet bij laten zitten!” Ben jij of ken jij iemand die in de problemen zit omdat er geen woonwagenplaatsen zijn? Mail ons dan op inge@spbreda.nl

9 juli 2020

SP: Verbeter na thematafels ook wijk- en dorpsplatforms

Donderdagavond is in de raad het nieuwe beleid voor het verdelen van subsidies via de zogeheten thematafels vastgesteld. Een groep raadsleden waaronder Inge Verdaasdonk (SP), heeft zich het afgelopen jaar gebogen over de uitspraak van de rechter, de signalen uit de stad en de goede voorbeelden in het land. Dit heeft geleid tot een nieuw subsidiebeleid waarin kleine initiatieven tot 5.000 euro voortaan niet meer via de tafels hoeven. Ook zijn de tafelleiders echt onafhankelijk geworden en wordt met nieuwe deelnemers vooraf een goed gesprek gevoerd over de mogelijkheden en beperkingen. Verdaasdonk: “Wat nog ontbreekt is ook een evaluatie van de wijk- en dorpsplatforms. De wethouder heeft hierop de SP toegezegd in het najaar ook met de wijk- en dorpsplatforms en de raad in gesprek te gaan. Hierdoor konden we vol overtuiging voor het nieuwe beleid stemmen.”

18 september 2019

Onrust onder culturele instellingen Klavers Jansen

SP Breda wil weten waarom sommige culturele instelling op het Klavers Jansen-complex mogen blijven en anderen niet. Het terrein van de voormalige conservenfabriek wordt de komende jaren door het Consortium Spoorzone ontwikkeld. In een mix van bestaande en nieuwe gebouwen  worden de functies wonen en cultuur gecombineerd. Wie van de huidige culturele instellingen mag blijven en vooral wie niet, leidt echter tot onrust. De gebouwen op Speelhuislaan 151-153 bieden momenteel plaats aan Podium Bloos, Theaterwerkplaats Tiuri, Stichting Prisma en Stichting Frieda. “De twee laatstgenoemden kregen echter per mail van de gemeente te horen dat ze voor het eind van het jaar weg moeten”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. De reden waarom uitgerekend deze twee weg moeten, is niet duidelijk. Maes: “Ik wil graag weten op basis van welke criteria de een wel mag blijven en de ander niet. Ook Prisma en Frieda hebben recht op zuivere en transparante besluitvorming.”

5 juli 2019

Raad stelt geld voor kleine initiatieven veilig

Donderdagavond stemde de Gemeenteraad in met een voorstel van SP Breda om het geld voor kleine initiatieven veilig te stellen.  Via de zogeheten thematafels verdelen organisaties zelf sinds enkele jaren de subsidies. De afgelopen jaren kwamen er echter vaak signalen binnen bij de SP dat kleine initiatieven aan de thematafel werden verdrongen door de grote instellingen. Omdat de rechter recent een streep zette door deze manier van werken, moest het beleid worden aangepast. “Wij hebben dit moment meteen aangegrepen om het geld voor de klein maar fijn-initiatieven veilig te stellen”, zegt SP-raadslid Inge Verdaasdonk. “Dankzij ons aangenomen voorstel  zal het college voor 2020, geld moeten reserveren zodat er bij elke thematafel in ieder geval enkele kleine initiatieven mogelijk zijn.”

17 april 2019

SP: Hoe staat het met Onze Dame?

Foto: Evangelidis / Own work

SP Breda is net als iedereen geschrokken door de brand die gewoed heeft in de Notre Dame. Wat zou het voor Breda betekenen als onze Dame vlam zou vatten? Dat zou net als in Parijs vele Bredanaars diep in het hart treffen. Daarnaast zijn er nog veel meer prachtige monumenten in onze stad die beeld- en cultuurbepalend zijn en onze liefde nodig hebben als het gaat om goed onderhoud, zodat iedereen kan blijven genieten van deze waardevolle gebouwen en kunstwerken in onze gemeente. Wat is bijvoorbeeld Princenhage, Bavel, Teteringen, Ulvenhout of Ginneken zonder hun kerk of Heusdenhout zonder de kapel? Wat is Breda zonder de koepel? De kosten van restaureren zijn groot, maar de kosten van herbouw nog groter en het verlies van kunstschatten onbetaalbaar. Burgerraadslid Michel Verschuren (SP): “We zien op sociale media dat inwoners uit onze gemeente zich ook zorgen maken, en terecht. Aan ons als gemeente de taak te communiceren dat wij verantwoord met ons erfgoed omgaan en de risico’s zo klein mogelijk worden gehouden.“