Verbetervoorstellen weggestemd; SP stemt tegen Begroting 2020

15 november 2019

Verbetervoorstellen weggestemd; SP stemt tegen Begroting 2020

Omdat alle zes de voorstellen van SP Breda zijn weggestemd door de coalitie van VVD, D66 en PvdA, heeft de partij donderdagavond tegen de begroting gestemd. Door geen gebruik te maken van de mogelijkheid extra geld in te boeken voor toekomstige jaren, rekent het college de jeugdzorg onnodig arm. “Ons voorstel om net als 80% van de gemeenten, dat extra geld alsnog in de begroting op te nemen werd weggestemd”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Blijkbaar heeft dit college een door zichzelf opgelegde bezuiniging nodig om hun afbraakbeleid op de jeugdzorg te kunnen rechtvaardigen. Onverantwoord.”

Ook voorstellen om woekerwinsten bij zorgbedrijfjes en bouwers aan banden te leggen, werden weggestemd. Maes: “Een meerderheid van de raad vindt het acceptabel dat belastinggeld en geld voor de zorg verdwijnt in de diepe zakken van zorgcowboys en projectontwikkelaars.” Gelet op het feit dat dit college grossiert in snoepreisjes en (goedbetaalde) bijbaantjes, stelde SP Breda ook tevergeefs voor het met een wethouder minder te doen. Ook de motie (in het Chinees!) die voorstelde te stoppen met de geldverslindende snoepreisjes naar Yangzhou, kon niet op een meerderheid rekenen.