Burgemeester houdt zich niet aan voorwaarden cameratoezicht

18 januari 2019

Burgemeester houdt zich niet aan voorwaarden cameratoezicht

Burgemeester Paul Depla houdt zich niet aan de strikte voorwaarden die gelden voor het toepassen van cameratoezicht in woonbuurten. Ook de verantwoording naar de gemeenteraad toe, laat te wensen over.  In november 2016 kwam Depla met een voorstel naar de raad dat hem in staat zou stellen zonder enige beperking, cameratoezicht in te zetten in woonbuurten. Dat ging de raad veel te ver. Een amendement (wetswijziging) van SP Breda, mede ingediend door CDA, D66, GroenLinks en Volkspartij Breda, dat strikte voorwaarden stelde aan het toezicht, werd daarom aangenomen. “Maar nu de burgemeester voor het eerst in twee jaar hierover verantwoording aflegt aan de raad, blijkt dat hij zich niet veel van die voorwaarden heeft aangetrokken”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Zo zijn lang niet altijd de omwonenden geïnformeerd en geeft hij geen antwoord op de vraag of het cameratoezicht is ingezet als uiterste redmiddel of vooral om het tekort aan politie te verhullen.”

Lees onderstaand de vragen van SP Breda aan het College van B&W