Strak geregisseerde bewonersavond Wisselaar

9 april 2019

Strak geregisseerde bewonersavond Wisselaar

Gisteren was er een door de Gemeente Breda strak geregisseerde bewonersavond in de Wisselaar met veel door de gemeente betaalde organisaties, verboden onderwerpen (moskee, subsidiestromen, toewijzingsbeleid) en ingestudeerde gesprekjes met vooraf geselecteerde inwoners. En op de vragen die wel gesteld mochten worden, kregen de bewoners ook niet echt antwoord. Te hard rijden? BOA: U trapt zelf het gaspedaal in. Drugs dealen? Politie: Blijf vooral klachten en kentekens doorgeven. Rotzooi en parkeren in de voortuin? Woningcorporatie: Op papier mag dat niet. "Natuurlijk mag je ook iets van inwoners vragen om hun buurt leefbaar te houden", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Maar omgekeerd mogen inwoners ook meer verwachten van hun gemeente dan ontwijkende antwoorden, een obligaat praatje van de wethouder en mooie beloftes zonder daarbij het nodige geld toe te zeggen."

SP Breda was ook aanwezig en heeft goed geluisterd. Zowel in het geregisseerde deel van de avond als erna toen bewoners vrijuit konden spreken. Wij zullen de zorgen aanstaande donderdag overbrengen in de raad zodat ook andere partijen er niet omheen kunnen dat er meer nodig is om het vertrouwen te herstellen.