Buurtonderzoek moskee Wisselaar: onzorgvuldig proces, geen draagvlak

15 februari 2019

Buurtonderzoek moskee Wisselaar: onzorgvuldig proces, geen draagvlak

De onzorgvuldige procedure rondom de nieuwbouw van een moskee in de Wisselaar, leidt tot spanningen in deze toch al kwetsbare buurt. Dat blijkt uit een enquête die SP Breda afgelopen week hield en waarop meer dan 160 reacties kwamen. Ruim 80% van de ondervraagden is blij dat de bouw is stilgelegd. Ook 80% is van mening dat het overleg tussen moskeebestuur, Gemeente Breda en omwonenden niet goed is gegaan. Slechts 1 op de 10 omwonenden vindt dat de bezwaren van omwonenden serieus zijn genomen. Het resultaat van dit proces laat zich raden: er is geen draagvlak in de buurt. Driekwart van de inwoners van de Wisselaar wil dat er helemaal geen nieuwbouw komt. Uit de reacties blijkt verder dat het mensen vooral steekt dat men niet van het begin af aan eerlijk is geweest. Een omwonende: “Voorjaar 2018 nog zou het voormalig politiebureau een multifunctionele bestemming zou krijgen met daarin een gebedsruimte. Terug van mijn vakantie zag ik een bouwbord staan met een tekening van een moskee, midden in het groen!”

SP Breda gaat het onderwerp zo snel mogelijk op de agenda van de Bredase gemeenteraad zetten. Het moskeebestuur en de Gemeente Breda lijken het bouwplan in ongewijzigde vorm, toch door te willen zetten. “Nu al maken zowel voor- als tegenstanders van de moskee zich zorgen over de oplopende spanningen in de buurt”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Opnieuw een een-tweetje tussen moskeebestuur en gemeente waarbij de buurt buitenspel staat,
lijkt ons zeer onverstandig.” Er zijn mensen die willen onder geen enkele omstandigheid een moskee. Maar uit de enquête blijkt ook dat bijna driekwart van de omwonenden bij het proces betrokken wil worden. Maes: “Betrek omwonenden en neem hun zorgen serieus. Ik ben ervan overtuigd dat als gemeente en moskeebestuur open staan voor de bezwaren uit de buurt, er tot een compromis gekomen kan worden. Bijvoorbeeld een moskee, maar dan binnen de contouren van het bestaande politiebureau.”