Zorgorganisatie Thebe weer onder vuur

1 november 2017

Zorgorganisatie Thebe weer onder vuur

De FNV heeft op 31 oktober, na vele gesprekken met medewerkers, een zwartboek gepresenteerd over de ernstige misstanden die er zijn bij Thebe Zorg & Welzijn. De uitspraken in het zwartboek liegen er niet om. Zo wordt er gesproken over een totaal verziekte organisatie, met een angstcultuur en zonder aandacht en respect voor de individuele medewerker, maar er wordt ook gesproken over vermijdbare ongevallen waardoor mensen zelfs komen te overlijden. SP-raadslid Dirk Uijl hierover: “Ik ben me rot geschrokken. Je moet er niet bij nadenken dat je moeder of vader zo moet wonen, of dat dit je werkomgeving is. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat de directie dit soort toestanden toelaat!”

Het is niet de eerste keer dat Thebe in opspraak raakt. Zo had de directie een jaar geleden het bizarre idee om mensen die verzorgd werden zelf te laten betalen voor hun vuile beddengoed. Het jaar daarvoor kwam Thebe in het nieuws omdat zij bijna 2000 medewerkers vlak voor de Kerst had medegedeeld dat ze ontslagen werden. Uijl: “Het wordt tijd dat de bezem eens door de directie, maar ook de raad van toezicht gaat. Want terwijl er aan de top gegraaid wordt, staat de kwaliteit van zorg en de sfeer op de werkvloer vreselijk onder druk.”