SP Breda hangt vuile was buiten bij Thebe

26 augustus 2016

SP Breda hangt vuile was buiten bij Thebe

Ruim twee ton salaris is een hoop poen, daar kun je veel wasjes voor doen! Dat was te lezen op één van de lakens die SP Breda vrijdag ophing aan de poort bij ‘De Witte Villa’, het kantoor van zorginstelling Thebe. De aanleiding voor het buiten hangen van de vuile was, is dat bewoners van verzorgingshuizen zelf moeten gaan betalen voor het wassen van hun eigen beddengoed. Daarover ontstond afgelopen week veel ophef in de media.  “Thebe liet weten dat een oplossing ingewikkeld is”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Opvallend want bij Thebe is er blijkbaar wel geld om hun bestuurders ruim boven de norm betalen. Zo harkte Rob Stam in 2015 maar liefst 211.000 euro binnen. Dat is 33.000 euro meer dan de norm. Van dat geld moet toch wel iemand ingehuurd kunnen worden die de was doet?”

Bij monde van directeur wijkverpleging Michel Wijngaards, liet Thebe weten de onrust te begrijpen. Komende week gaat het bestuur van Thebe om tafel met de cliëntenraad. Wijngaards wil niet op dit gesprek vooruit lopen, maar gaat er van uit dat ze er samen uit komen. Maes: "Dat kan in mijn ogen maar één ding betekenen: het onzalige plan voor het in rekening brengen van de was gaat per direct van tafel. We volgen de ontwikkelingen op de voet en staan hier desnoods volgende week weer om de vuile was buiten te hangen. Maar dan letterlijk!"

Foto's door Radim Mazanek