Gemeente, spreek Thebe aan op gedrag!

24 december 2014

Gemeente, spreek Thebe aan op gedrag!

SP Breda wil dat de Gemeente Breda zorginstelling Thebe om opheldering vraagt over het zelf aangevraagde faillissement van Thebe Huishoudelijke Hulp BV. Hierdoor verliezen 2.000 mensen hun baan en ruim 6.700 mensen hun vaste hulp. Deze zomer al dwong Thebe medewerkers genoegen te nemen met 20% minder salaris of ontslag. Het ontslag voor de ongeveer 90 mensen die niet ingingen op het aanbod, werd door het UWV in november nog afgewezen omdat Thebe een financieel gezond bedrijf is. “Het heeft er alle schijn van dat Thebe nu op een andere goedkope en slinkse manier van haar personeel af probeert te komen,” zegt SP-gemeenteraadslid Dirk Uijl. “Schandalig om zo met je mensen om te gaan!”

Formeel heeft het faillissement geen gevolgen voor de Gemeente Breda, die huishoudelijke verzorging inkoopt bij andere zorginstellingen. Voor andere vormen van zorg heeft de gemeente wel degelijk contracten met Thebe. SP Breda maakt zich zorgen over wat afspraken met een partij als Thebe waard zijn, wanneer zij een bedrijfsonderdeel bewust failliet laat gaan en daarmee andere gemeenten, personeelsleden en cliënten aan hun lot over laat. “Wij moeten ons als Breda nog maar eens goed achter de oren krabben of wij als stad wel zaken willen doen met een club die zich zo opstelt,” zegt Uijl. “Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat de Gemeente Breda, als belangrijke opdrachtgever van Thebe, hen op de vingers tikt!”

(Afbeelding Omroep Brabant)

Zie onderstaand de raadsvragen die SP Breda heeft gesteld