Pak discriminatie in de horeca aan

30 november 2016

Pak discriminatie in de horeca aan

Afgelopen zondag bleek uit het tv-programma Undercover in Nederland dat in Breda nog altijd gediscrimineerd wordt aan de deur bij cafés. Het programma stuurde drie groepen jongemannen op pad en kwam er met de verborgen camera achter dat de groep blanke mannen overal moeiteloos binnenkwam. Dit terwijl de groep met donkere mannen en de groep met mannen van Marokkaanse afkomst vaak werden geweigerd. "In juni al stelden we vragen aan het College van B&W over discriminatie aan de deur. Toen werd gesteld dat dit onderwerp van gesprek was tussen de Gemeente Breda en de horeca", zegt SP-commissielid Rachied Benabbou. "Als het programma iets duidelijk maakt, is het wel dat de tijd van praten voorbij is. Er moet nu echt worden ingegrepen om discriminatie keihard aan te pakken!"

Samen met D66 en PvdA heeft SP Breda opnieuw Raadsvragen aan het College van B&W gesteld. De partijen willen onder andere weten welke concrete stappen er nu genomen gaan worden. Ondertussen hebben er ook al gesprekken plaatsgevonden tussen de Gemeente Breda, horecazaken en RADAR, de organisatie voor gelijke behandeling en tegen discriminatie. Benabbou: "We zijn blij dat is aangekondigd dat RADAR nu ook zelf deurcontroles uit gaat voeren. Wat ons betreft moet indien er sprake is van discriminatie, het speciaal voor gemeenten ontwikkelde stappenplan worden doorlopen. Dit begint met een stevig gesprek en kan bij herhaaldelijk in de fout gaan door een kroeg uiteindelijk leiden tot sluiting. Dat klinkt streng maar discriminatie is het betonrot van onze samenleving. Dat moet je grondig aanpakken om erger verval te voorkomen!"