SP: Wat doet Breda tegen discriminatie?

8 juni 2016

SP: Wat doet Breda tegen discriminatie?

Heeft Breda in beeld hoe groot het probleem van discriminatie is en wat doet de gemeente hiertegen? Die vraag stelt SP-commissielid Rachied Benabbou aan het College van B&W. Aanleiding voor de vragen is de steeds weer oplaaiende maatschappelijke discussie over hoe racistisch Nederland en daarmee Breda, nu eigenlijk is. "Uit onderzoek blijkt dat in bijvoorbeeld Rotterdam maar liefst 22% van de mensen van niet-Westerse afkomst, zich wel eens gediscrimineerd voelt", zegt Benabbou. "Voor de Bredase situatie hebben we dergelijke cijfers niet. Die zijn echter wel nodig om te kijken of het gevoerde beleid aanslaat."

Het probleem mag volgens SP Breda niet onderschat worden. In Breda wonen circa 20.000 mensen van niet-Westerse afkomst. Uitgaande van een vergelijkbaar percentage als in Rotterdam, praten we dan al snel over enkele duizenden mensen die geconfronteerd worden met discriminatie. Benabbou: "Discriminatie is als betonrot voor onze samenleving en bedreigt de normen en waarden waar wij voor staan. Wij mogen dit nooit accepteren of normaal gaan vinden. Ook niet in Breda. Ongeacht hun afkomst, moeten Bredanaars zich geaccepteerd en veilig voelen in hun stad zonder te worden geconfronteerd met discriminatie."

Klik op deze link voor de volledige set vragen aan het College van B&W