Strijd woonwagenbewoners eindelijk beloond, eerste stap in erkenning van hun cultuur

29 augustus 2024

In 2023 hield SP Breda samen met (voormalig) woonwagenbewoners een eigen woonbehoefteonderzoek https://breda.sp.nl/.../bredase-sp-schreeuwend-tekort-aan... die door ruim 200 mensen werd ingevuld.

Hieruit bleek natuurlijk dat er een schreeuwend tekort was en dat Gemeente Breda daar al zo’n 40 jaar lang op inzette door na het opheffen van Driekoningenoord nooit meer uit te breiden.

Sinds 2018 is het verboden om nog langer een uitsterfbeleid te voeren, toch bleef het sindsdien in Breda en de rest van Nederland oorverdovend stil. Van uitsterfbeleid naar uitstelbeleid noemen woonwagenbewoners dat.

Maar toen uit het eigen woonbehoefteonderzoek bleek dat er in Breda wel zo'n 200 mensen op een standplaats wachten kon het college er niet langer om heen, er moet een einde komen aan het niets doen.

Fractievoorzitter Inge Verdaasdonk: "Zeer terecht dat de gemeenteraad onze motie, op weg naar uitbreiding van standplaatsen nu en in de toekomst ook nieuwe locaties, unaniem aannam.

Inmiddels ruim een jaar later is er nu eindelijk de brief vanuit het college https://breda.notubiz.nl/document/14462869/1...

Hierin staat uitbreiding van plaatsen beschreven, alsook mogelijkheid tot splitsing van grote vakken en in de toekomst nieuwe locaties.

Eindelijk erkenning dat ook woonwagenbewoners in Breda mogen zijn wie ze zijn, en mogen leven volgens hun cultuur, bij elkaar in familieverband. Wij zijn als SP erg trots op alle ruim 200 mensen die mee hebben gewerkt aan het onderzoek en de (voormalig) woonwagenbewoners die gezamenlijk optrokken om samen te strijden voor uitbreiding van plaatsen voor iedereen in Breda die hier al zo lang voor vecht en op wacht