Aanpak voor mensen zonder dak in Breda wordt eerlijker

17 oktober 2024

Aanpak voor mensen zonder dak in Breda wordt eerlijker

Foto: Housing First nederland / housing first

Afgelopen week is door Gemeenteraad Breda unaniem besloten dat de aanpak voor mensen zonder dak/thuis eerlijker moet na aanleiding van bespreking geagendeerd door Fractievoorzitter Inge Verdaasdonk. Dit begon met een ingrijpend werkbezoek in de zomer met mensen die eigen ervaring hadden me dak- of thuisloos zijn. Uit de recente telling blijkt het grote aantal mensen zonder huis 1076 in regio Breda, waarvan in Breda 47% vrouw is en 21% kinderen zijn. Er moet dus (in de regio) echt beter aangesloten worden bij de hulpvragen op weg naar een thuis voor iedereen.
https://breda.notubiz.nl/document/14327599/1?connection_type=17&connection_id=10730387 Dit bespreekstuk moet de wethouder meenemen bij de verbeteringen die hij komende tijd gaat doorvoeren, dat heeft de gemeenteraad unaniem besloten.

We hebben als Bredase SP een heleboel toezeggingen binnen gehaald:

• Meer locaties in regio ook voor jongeren door betere regionale samenwerking
  • Opvang verschillende doelgroepen uit elkaar halen (DSV) denk aan wel/niet verslaafd of net afgekickt
  • Er komt een analyse naar raad over preventie op instroom en sneller een dak
  • De rechtspositie van mensen zonder dak/thuis te versterken
  • Veldwerkers krijgen meer inspraak in beleid en uitvoer
  • Centraal Onthaal wordt doorontwikkeld ook nav adviezen rapport. Jessy Centraal Onthaal
  • Ervaringsdeskundigen worden meer en zo goed mogelijk betrokken bij beleid en uitvoer.
  • Onderzoeken of gebrek aan opvang van huisdieren een rol speelt in de weg uit dak/thuisloosheid

Ook raadsleden zijn vanuit ons bespreekstuk gaan meedenken in oplossingen. Waaronder aandacht voor een winteropvang die de hele winter gewoon open is ongeacht temperaturen, aandacht voor kwetsbare arbeidsmigranten, aandacht voor werkende mensen zonder dak en een zinvolle dagbesteding op weg naar herstel.
Al met al een hele mooie uitkomst en natuurlijk zullen we het college kritisch blijven volgen en in gesprek blijven met veldwerkers en mensen die dak/thuisloos raken in Breda.