Huurders Bredase Mooilandflats in de kou

21 december 2022

Huurders Bredase Mooilandflats in de kou

Zo’n twintig Mooiland-huurders uit de Schorsmolen kwamen met de SP  samen op een bewonersavond. Ze zijn de wijze waarop Mooiland met ze omgaat goed zat. De aanleiding was een kapot ventilatiesysteem, maar tijdens de avond gaven de bewoners talloze andere voorbeelden van achterstallig en slecht onderhoud. De gedupeerde bewoners zitten nu met schimmel, lekke roosters en stoken zich arm.  ‘Mij dochter en ik slapen in mijn huiskamer, want na de renovatie is de slaapkamer niet meer warm te krijgen!’ aldus huurder Loes. De bewoners eisen erkenning en oplossingen voor hun problemen en gaan als actiecomité verdere stappen ondernemen.

De bewoners willen dat de verhuurder de problemen volledig oplost. Daarom bedachten de bewoners plannen om de druk op Mooiland op te voeren. Ze kwamen een aantal duidelijke acties overeen die nu worden voorbereid. ‘Het is goed om te zien dat deze bewoners niet meer over zich heen laten lopen. We laten Mooiland niet wegkomen met goedkoop en slecht onderhoud.’ Zegt  SP-voorzitter Olaf van der Bruggen strijdvaardig.

Eerdere klachten werden niet gehoord. Een  maand terug hebben de bewoners van de flats nog een collectieve klacht ingediend met daarop 114 ondertekenaars. Mooiland is daar niet fatsoenlijk op ingegaan, terwijl de problemen absoluut nog niet opgelost zijn. Dat was voor de ontevreden bewoners de reden dat ze voor deze vervolgstap zijn gegaan. De onderste steen moet boven!