Uitspraken wethouder schieten bij SP in verkeerde keelgat

28 april 2022

Uitspraken wethouder schieten bij SP in verkeerde keelgat

Foto: SP / Wikipedia.org

Wethouder Boaz Adank deed opmerkelijke uitspraken in een interview in de NRC. Om woningbouw te versnellen wil hij de inspraak van belanghebbenden, zoals onwonenden, milieuorganisaties en bedrijven beperken en zelfs de gang naar de Raad van State. "Bizar dat de wethouder deze uitspraken doet, zeker in een tijd waarin het vertrouwen in de politiek laag is en dit college bekend staat als een college waarbij de zogenaamde participatie slecht gaat." Aldus SP-raadslid Michel Verschuren. De wethouder deed dit als lid van een kopgroep binnen de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Verschuren wil van de wethouder weten of zijn uitspraken ook namens het college gedaan zijn en of ook de meerderheid van de gemeenteraad het eens is met zijn uitspraken.

Adank lijkt de komst van vluchtelingen naar Breda te gebruiken om tekorten en werkdruk binnen de ambtelijke organisatie recht te praten, terwijl er de afgelopen jaren bezuinigd is op de ambtelijke organisatie. Ook het huisvesten van Oekraïeners vindt de wethouder een prima reden om inspraak te beperken. Daar is de Bredase SP faliekant op tegen. Op deze wijze verhult de wethouder dat het stadsbestuur de afgelopen jaren zelf verzuimd heeft voldoende betaalbare woningen te bouwen. Het inperken van de gang naar de rechter en onze inspraak kan echt niet.

lees hier de raadsvragen.