Commissie van buiten afdeling gaat ontstane situatie onderzoeken

12 december 2019

Commissie van buiten afdeling gaat ontstane situatie onderzoeken

De leden van SP Breda hebben woensdagavond in overgrote meerderheid besloten dat er een commissie moet komen die de ontstane situatie in de afdeling gaat onderzoeken. Fractie en bestuur zegden twee weken geleden het vertrouwen op in SP-raadslid Boi Boi Huong. “Een commissie met wijze SP’ers van buiten de afdeling, gaat nu kijken hoe het zover heeft kunnen komen”, zegt voormalig afdelings- en fractievoorzitter Johan Kwisthout die als oudgediende de commissie bij zal staan met advies. “En nog belangrijker: hoe gaan we na dit alles als afdeling weer samen vooruit.”

Tijdens de ledenvergadering werd duidelijk dat de relatie tussen Huong en de rest van de fractie onherstelbaar beschadigd is. Huong nu al vragen haar zetel op te geven, was voor een aantal leden echter nog een brug te ver. “Bij een gevoelige kwestie als dit, willen we graag een breed gedragen besluit”, zegt afdelingsvoorzitter Michel Verschuren. “Het onafhankelijke oordeel van een commissie zal hier aan bijdragen.”

Naast de vraag of Huong nog langer houdbaar is als SP-raadslid, zal de commissie ook worden gevraagd te onderzoeken hoe de huidige situatie in de afdeling heeft kunnen ontstaan startende bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Op korte termijn zal de commissie worden samengesteld en medio januari moet er op beide punten een advies worden voorgelegd aan de leden, zodat de partij met een schone lei aan het nieuwe jaar kan beginnen.