11 november debatavond in Breda: Hart voor de zorg

25 oktober 2019

11 november debatavond in Breda: Hart voor de zorg

Op maandagavond 11 november organiseert de SP in Breda een avond voor verpleegkundigen en verzorgenden uit de gehele regio en in het bijzonder ook voor mensen die vanuit eigen ervaring te maken hebben met zorg.  De zorg gaat om mensen, verpleegkundigen en verzorgenden, mensen die zich elke dag met hart en ziel inzetten voor anderen. Maar de zorg - en zeker goede menselijke zorg - staat al lange tijd onder druk. Woorden als: winst, productie en markt zijn de zorg ingeslopen en zorgen ervoor dat het hart voor de zorg steeds langzamer klopt. "Niet de marktwerking maar de mensen moeten weer voorop staan. De zeggenschap terug bij de verpleegkundigen en verzorgenden - met een fatsoenlijke cao",  aldus SP-raadslid Inge Verdaasdonk.

Hogere werkdruk in kortere diensten, veel uitstroom en dat met een CAO die geen recht doet aan het werk dat er wordt verzet. De BIG-II-wet die er al bijna doorheen was gedrukt, zonder draagvlak in het werkveld. Het wordt hoog tijd dat verpleegkundigen en verzorgenden weer de zeggenschap terugkrijgen over hun vak en werk! Verpleegkundigen en verzorgenden staan bekend om hun hart voor patiënten en cliënten. Voor hun loyaliteit en verantwoordelijkheid. Desondanks zien wij de afgelopen tijd steeds meer actiebereidheid, flinke actiebereidheid zelfs. We horen steeds meer dat het roer nu echt om moet. Op 20 november is er voor het eerst een landelijke stakingsdag.

Op maandagavond 11 november komen er sprekers zowel politiek (Tweede Kamer), vakbond, het werkveld en patiënten zelf. Inloop vanaf 19 uur en vanaf 19:30 tot 21:00 gaan we in gesprek met elkaar in Podium Bloos. Centraal staat deze avond dat we allemaal een hart hebben voor de zorg.