Begroting 2020: College leeft nu, Breda betaalt later

25 september 2019

Begroting 2020: College leeft nu, Breda betaalt later

Om alle prestigeprojecten van de diverse wethouders te kunnen betalen, laat het college de schuld oplopen en schuift het de rekening voor zich uit. Om onder andere de topsporthal, het doortrekken van de haven en het verlagen van de onroerende zaakbelasting (OZB) mogelijk te maken, laat het college de schuld met € 69 miljoen oplopen, van € 428 miljoen in 2018 naar € 497 miljoen in 2022. “Al dat geld gaat vooral in stenen zitten, want op bijvoorbeeld het sociaal domein wordt alleen al komend jaar € 10 miljoen bezuinigd”, constateert SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Het college zegt zelf goud in handen te hebben, maar het enige wat ze in hun hand lijken te hebben, is een gat.”

Naast dat de schuld oploopt, neemt het college een hypotheek op de toekomst van € 80 miljoen. Vanaf 2023 wordt 10 jaar lang ieder jaar € 8 miljoen aan extra investeringsruimte gecreëerd. Maes: “Om hun prestigeprojecten op de lange termijn financieel dichtgerekend te krijgen, regeert dit college met deze kunstgreep over het graf.” Eerder al waarschuwde de accountant en de Rekenkamer voor de oplopende schulden, juist in tijden van economische voorspoed. “Verstandig begroten wil zeggen dat je het dak repareert als de zon schijnt”, zegt Maes. “Maar in plaats daarvan lijkt dit college er alleen nog maar extra gaten bij te slaan.”