Gelet op reisjes en nevenfuncties kan het best met wethouder minder

10 mei 2019

Gelet op reisjes en nevenfuncties kan het best met wethouder minder

Foto: Gemeente Breda

Gelet op de vele nevenfuncties en buitenlandse reisjes van dit college, denkt SP Breda dat het wel met een wethouder minder kan. In totaal hebben de burgemeester en wethouders van Breda 81 nevenfuncties blijkt uit berichtgeving van Omroep Brabant.  “Tel daarbij op de 24 buitenlandse reisjes die het college de afgelopen jaren heeft gemaakt en je vraagt je af of ze wel genoeg te doen hebben”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Ik gun iedere wethouder mooie reisjes en een goedgevuld cv, maar niet op kosten van de Bredase belastingbetaler.”

Natuurlijk zijn sommige nevenfuncties onlosmakelijk met het ambt verbonden. Zo is de burgemeester van Breda automatisch ook vicevoorzitter van de veiligheidsregio Midden- en West-Brabant. Maes: “Maar dan blijven er nog tientallen nevenfuncties over in allerlei lobbyclubs en praatgroepjes, waarvan nut en noodzaak discutabel zijn.” Uit de beantwoording van eerdere raadsvragen van SP Breda bleek dat alleen al wethouder Miriam Haagh, tenminste één dag in de week kwijt is aan haar nevenfuncties.

Daarnaast was het college over de periode van een jaar maar liefst elf werkweken kwijt aan buitenlandse reisjes. Omgerekend is anderhalve wethouder al zijn tijd kwijt aan alleen al buitenlandse reisjes en nevenfuncties. “Het heeft er alle schijn van dat  het Bredase gemeentebestuur met maar liefst zes fulltime wethouders last heeft van een waterhoofd”, zegt Maes. “Met een wethouder minder besparen we jaarlijks al snel een paar ton. Geld dat in het belang van Breda wel beter uitgegeven kan worden dan aan een overbodige bestuurder.”

Zie onderstaand de vragen van SP Breda aan het College van B&W