Update: SP-banner aan balkon mag toch

1 maart 2019

Update: SP-banner aan balkon mag toch

Woningcorporatie Mooiland heeft in reactie op een brief van de advocaat mr. P. C. Schouten laten weten dat de SP-banner toch aan het balkon mag hangen in de week voorafgaand aan de verkiezingen.  Voor de twee Bredase SP-leden die eerder door hun huisbaas gedwongen werden de banner te verwijderen is daarmee de kous af. Ze zijn blij dat de corporatie inziet dat het hier de vrijheid van meningsuiting betreft en zullen afzien van verdere juridische stappen.

Twee Bredase SP-leden die onder dwang van woningcorporatie Mooiland een verkiezingsbanner moesten verwijderen van hun balkon, nemen juridische stappen. Vrijdag heeft hun advocaat mr. P. C. Schouten een brief gestuurd aan de corporatie uit Grave die een aantal appartementenblokken in het centrum van Breda verhuurt. Hierin wordt gewezen op het feit dat een banner van een politieke partij in verkiezingstijd, niet verboden kan worden. “Volgens de huurovereenkomst mogen de huurders niet zonder voorafgaande toestemming reclame aan de woning bevestigen”, schrijft Schouten. “Een verkiezingsposter is echter geen reclame maar een uiting van een mening.” Hij wijst erop dat dit een grondwettelijk recht is. Om een daadrechtelijke gang naar de rechter te voorkomen, stelt Schouten voor dat Mooiland zijn cliënten toestemming verleent om tot aan de Provinciale Staten-verkiezingen van 20 maart aanstaande, hun banner terug te mogen hangen.

Lees onderstaand de brief van advocaat mr. P. C. Schouten aan woningcorporatie Mooiland