Bestrijd de woningnood, pak leegstand keihard aan

26 maart 2019

Bestrijd de woningnood, pak leegstand keihard aan

Veel commerciële panden in onze stad staan leeg. Vaak al jaren achtereen. Soms wordt zo’n pand gekraakt. De VVD roept het College op krakers hard aan te pakken. SP ziet kraken als een symptoom van een falend systeem. SP-burgerraadslid Michel Verschuren: “De echte oorzaak zit dieper; namelijk het schreeuwend tekort aan betaalbare woningen.” Daarom vraagt SP Breda aan het College om leegstand keihard aan te pakken. Verschuren stelt vragen aan het College: “Alle goede intenties en gesprekken ten spijt. Commerciële vastgoedeigenaren zijn laks met ontwikkelen of willen woningen realiseren en lopen dan tegen onwil aan bij de gemeente.”

Hij wil van het College weten welke mogelijkheden ze hebben om via het bestuursrecht pandeigenaren en grondeigenaren te motiveren om ook echt te ontwikkelen en waar de ambtenaren van Team Leegstand hun prioriteiten leggen. Eén van de mogelijke oplossingen is het opstellen van een leegstandverordening. Verschuren: “Alle inwoners van de stad hebben er baat bij dat de gemeente doorpakt op dit dossier; met wortel én met de stok, op leegstand zit niemand te wachten.”