Eindelijk stem voor medewerkers ATEA

4 februari 2019

Eindelijk stem voor medewerkers ATEA

De gemeenteraad stelde donderdagavond de verordening vast om de inspraak van medewerkers van de sociale werkvoorziening te regelen. Daarmee krijgen Bredanaars die werken bij ATEA eindelijk de stem waar ze al vier jaar recht op hebben. Momenteel worden er leden geworven voor de op te richten klankbordgroep SW. Die gaat het stadsbestuur adviseren en overlegt ermee. “Toen ik er achter kwam dat dit nog niet was geregeld was in Breda schrok ik wel", zegt SP-raadslid Boi Boi Huong. “Er worden heel veel grote veranderingen doorgevoerd bij ATEA zonder dat overleg is gevoerd met SW-medewerkers. De wet schrijft voor dat het overleg moet plaatsvinden. Dat wordt nu eindelijk georgansieerd. De hele raad spreekt van ‘de mens centraal’. Als zelfs de VVD dat soort SP-termen gaat gebruiken weet je dat je winst hebt geboekt."

Het beleid dat na 1 januari 2015 is gemaakt, is dus niet volgens de wettelijke verlichtingen tot stand gekomen. De verordening is nog wel boterzacht aldus Huong. "Het college heeft het zich er makkelijk vanaf gemaakt. Zeker als je het vergelijkt met verordeningen in andere steden zoals Rotterdam of onze eigen verordening van Cliëntenraad de Brug die tot 2015 van kracht was.” Een voorstel van SP Breda voor een werkplan dat de klankbordgroep opstelt, openbaarheid van haar adviezen, informatie aan de raad en een cliëntenforum kreeg helaas alleen de steun van het CDA. Huong: “Wethouder Adank had een stuk serieuzer werk kunnen maken van de Bredase verordening.  Voor nu pakken we deze grootst mogelijke, maar kleine stap. Volgend jaar evalueren we de uitvoering en krijgen ik en de SW-ers vast ook op die punten wel de raad mee”.

Ik heb ook iets ernstigs te vertellen en dat is:
Een mannelijke collega had zijn medicijnen vergeten in te nemen en het resultaat was dat hij door het lint ging en iets waar hij niets aan kon doen.
Dus de BSW/ ATEA beredeneerd zo van ga jij maar naar huis, dan voor straf.
Als mensen met een psychose kampen worden zij dubbel gestraft en dat vind ik erg triestig!
Ik wil dat er mensen met een psychose ook een plek in de maatschappij krijgen en daar wil ik graag voor strijden.