Kwalijke rol gemeente bij bouw moskee Wisselaar

21 december 2018

Kwalijke rol gemeente bij bouw moskee Wisselaar

De bouw van de moskee in de Wisselaar is woensdag stilgelegd na een uitspraak van de rechter in een zaak die omwonenden hadden aangespannen tegen de gemeente Breda. De rechter oordeelde dat het ‘een zwaar gebrek’ is dat de gemeente niet inziet dat nieuwbouw midden in een gebied met bestemming groen, niet kan. “Dit is voor ons een bevestiging dat de omwonenden wel degelijk terechte bezwaren hadden over het proces en het bouwen in een groenstrook”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “De gemeente heeft hierbij een kwalijke rol gespeeld. In plaats van voor draagvlak te zorgen in de buurt, zijn groepen tegenover elkaar komen te staan.”

Na lang aandringen van omwonenden is het college weliswaar bereid geweest vorige maand nog eens tekst en uitleg te komen geven. Wethouder Greetje Bos (VVD) heeft zelfs haar excuses aangeboden. “Maar wat is die ‘sorry’ waard als de dag erna alsnog de eerste palen de grond ingaan?”, vraagt Maes zich af. “In plaats van dat de gemeente zich weer stort in een juridische loopgravenoorlog zoals we dat bij De Lunet hebben gezien, zou het verstandig zijn met de partijen om tafel te gaan met de intentie er samen uit te komen. En ditmaal niet met een opgeheven vingertje naar omwonenden, maar vooral met een luisterend oor.”