Wisselaar voelt zich niet gehoord door gemeente

21 november 2018

Wisselaar voelt zich niet gehoord door gemeente

Op dinsdagavond zat het Kellebeek College vol met buurtbewoners uit de Wisselaar. Drie wethouders en veel ambtenaren namen de moeite om met de bewoners in gesprek te gaan. De aanleiding is de bouw van een moskee aan de Vlaanderenstraat bij het oude politiebureau. Veel mensen uit de buurt hebben moeite met de gang van zaken. Plannen wijzigen continu en de gemeente is niet duidelijk in de communicatie. En dat is niet de eerste keer zeggen veel buurtbewoners. De grote belangstelling (meer dan 100 inwoners) geeft aan dat het leeft. Afdelingsvoorzitter Michel Verschuren: “Doordat de gemeente steeds weer dezelfde buurten belast, is het niet vreemd dat mensen zich op een gegeven moment laten horen. Het is tijd voor de wethouder om naar hen te luisteren.”

Veel inwoners gaven aan dat de komst van de moskee geen probleem is. Vooral het feit dat men geen inspraak heeft gehad en dat de originele plannen uit 2015 meerdere keren gewijzigd zijn zonder de buurt daarin te kennen geeft veel verzet. Wethouder Greetje Bos (VVD) ging dan ook door het stof en gaf aan dat de gemeente ook echt steken heeft laten vallen in dit proces en dat ze met de Wisselaar in gesprek blijft over wijkverbetering. Ook SP Breda heeft de afgelopen tijd veel vragen gekregen van bezorgde buurtbewoners en hen opgeroepen vooral naar de bijeenkomst te gaan. Afdelingsvoorzitter Michel Verschuren was aanwezig: "Goed om zoveel mensen te zien, het leeft. De gemeente heeft in het verleden veel van deze buurt gevraagd en vooral over de hoofden van de mensen beslissingen genomen, dat moet echt beter in de toekomst." De SP gaat samen met de buurtbewoners kijken of er een buurtcomité kan komen.