Voorstel SP, CDA en GroenLinks aangenomen: Ook gemeente gaat investeren in goedkope huizen

9 november 2018

De voltallige gemeenteraad heeft gisteren het voorstel van SP, CDA en GroenLinks gesteund om ook als gemeente te investeren in goedkope huizen. Het college was tot nu toe van plan de € 14 miljoen die het uittrok voor de woonagenda, vooral in het middensegment te steken. De rekening voor de voorgenomen 1.200 sociale huurwoningen zou daarmee vrijwel volledig bij de woningcorporaties komen te liggen. Volgens SP Breda is dat niet realistisch omdat de corporaties nu al miljarden af moeten dragen aan de schatkist vanwege de verhuurdersheffing en dit bedrag door nieuwe, ongunstige belastingmaatregelen alleen nog maar oploopt. “Ook wethouder Daan Quaars moest toegeven dat er meer op de corporaties afkomt, dan dat het leek tijdens het schrijven van het coalitieakkoord”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Doordat die € 14 miljoen nu ook ingezet wordt voor de bouw van goedkope huizen, is de kans dat ze ook daadwerkelijk gebouwd gaan worden een stuk groter geworden. Dat is heel mooi voor starters en andere mensen die wat minder te besteden hebben.”