Afscheidsbloemetje voor een rasondernemer

23 juli 2018

Afscheidsbloemetje voor een rasondernemer

Woensdag 25 juli aanstaande zal kaas- en notenboer Marco Mourits van Kastino op winkelcentrum Heksenwiel zijn deuren sluiten. Daarmee sluit een van de winkels die er al sinds het begin van het winkelcentrum gevestigd was, en neemt de leegstand op Heksenwiel nog problematischere vormen aan. Dirk Uijl, raadslid voor de SP in Breda bood hem namens de partij een bloemetje aan: “Winkeliers zoals Mourits die zich jarenlang met hart en ziel inzetten voor hun zaak en het plein tonen aan hoe belangrijk een winkelcentrum is voor de omliggende wijk. Tijdens mijn bezoek zijn bijvoorbeeld meerdere mensen afscheid komen nemen, en vertellen ze hoe ze ervan balen dat hun winkelcentrum weer een mooie zaak verliest.” Daarnaast stelt de SP raadsvragen aan het college over de ontstane situatie.

Hoewel meerdere zaken de aanleiding hebben gegeven tot de sluiting, ligt er één probleem aan ten grondslag waar de SP zich in het verleden al veel vaker boos over heeft gemaakt: de onbuigzame houding van Dela Vastgoed. Uijl hierover: “Dela beloofde ook om met ondernemers in gesprek te gaan en zich flexibel op te stellen. Zelfs over de torenhoge huurprijzen kon gesproken worden. Nu blijkt dat daar helemaal niks van terecht is gekomen. Ze werken nog steeds met contracten met een looptijd van 10 jaar en de huurverlaging komt neer op nog geen 5% van de jaarhuur, een wassen neus!”

Het probleem zit hem er volgens Uijl in dat echte verandering, zoals een flinke verlaging van de huur, Dela te veel geld kost: “Minder huurpenningen betekent dat het vastgoed minder geld opbrengt en dat er dus een afschrijving moet plaatsvinden. Dat kost veel meer dan een paar nieuwe naamborden en wat gevelbedekking - iets wat Dela’s vastgoed uiteindelijk gewoon meer waard maakt - en daar willen ze dus niet aan. Ondertussen investeert de gemeente met geld van ons allemaal in de buitenruimte, maar heeft Dela met haar onbuigzame houding lak aan de ondernemers en de omwonenden. De SP accepteert deze houding niet, en we zullen ons blijven inzetten voor dit winkelcentrum”

Voor Mourits is het helaas te laat. Hij stopt aankomende woensdag en zal zich op een bedrijventerrein vestigen en gaan richten op het leveren aan de horeca. Of hij overweegt om daar ook particuliere klanten welkom te heten? “Ik ga me eerst richten om deze uitdaging, maar ik sluit het zeker niet uit” zegt hij vol goede moed.

Zie onderstaand de schriftelijke vragen die de SP aan het college van B&W heeft gesteld.