Burgemeester naïef over salafistische invloed in Breda

25 april 2018

Burgemeester naïef over salafistische invloed in Breda

Foto: SIJB

Uit de uitspraken in de media van burgemeester Paul Depla blijkt dat hij ronduit naïef is over de salafistische invloed op de Stichting Islamitische Jongeren Breda (SIJB). In een gesprek met het stichtingsbestuur heeft de burgemeester zich wijs laten maken dat het allemaal wel meevalt met banden met buitenlandse financiers en de salafistische invloeden die het programma Nieuwsuur maandag heeft blootgelegd. Het zou allemaal op een misverstand uit het verre verleden berusten. “Een simpele zoektocht op internet had hem geleerd dat nog vrijwel wekelijks salafistische predikers te gast zijn in de moskee aan de Antiloopstraat”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Door zijn uitspraken in de media vraag ik me af of de burgemeester zijn huiswerk wel heeft gedaan en of hij doordrongen is van de ernst van het salafisme wat ook in Breda voet aan de grond krijgt.” Het salafisme is een stroming binnen de islam die onverdraagzaam is en haaks staat op de democratische rechtsstaat. Alhoewel salafistische predikers meestal niet oproepen tot geweld, beschouwt de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) de salafistische stroming toch als ongewenst. Maes: “Ik wil dat er geen cent subsidie meer naar dit soort clubs gaat en dat hun invloed wordt ingeperkt. Bovendien moet de burgemeester voorkomen dat salafistische predikers de integratie in de weg staan en hun onverdraagzame boodschap in Breda kunnen verspreiden!”

Zie onderstaande de raadsvragen (+ bijlagen) van SP Breda aan het College van B&W