Pak overlast Nightflight niet alleen op papier maar ook in praktijk aan!

14 augustus 2017

Pak overlast Nightflight niet alleen op papier maar ook in praktijk aan!

Foto: Foto's omwonenden

SP Breda wil dat de alsmaar voortdurende overlast voor omwonenden van hostel Nightflight nu eindelijk aangepakt wordt. Vorig jaar kwam het hostel aan de Nijverheidssingel in het centrum van Breda herhaaldelijk negatief in het nieuws. Omwonenden ervoeren erg veel overlast van sommige gasten die midden in de nacht dronken thuiskwamen.  Uit de beantwoording van raadsvragen van SP Breda bleek toen dat Nightflight helemaal geen exploitatievergunning had. Die kwam er oktober jl. alsnog en hierin werden in samenspraak met omwonenden ook aanvullende voorwaarden opgenomen die overlast in de toekomst moesten voorkomen. “Op papier leek dus alles keurig geregeld, maar papier is geduldig”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Volgens omwonenden worden vrijwel ieder weekend tal van voorwaarden uit de exploitatievergunning overtreden. Dat moet nu echt stoppen!”

Foto: Foto's omwonenden

Enkele daarvan zijn bijvoorbeeld dat de exploitant niet altijd aanwezig is, gasten rond het hostel hangen, het onveilige (want niet omheinde) dak gebruikt wordt en dat er drank en softdrugs aanwezig zijn en gebruikt worden. Tegen de afspraken in wordt de rommel die gasten veroorzaken in de omgeving ook niet opgeruimd. De dienst Handhaving & Toezicht van Gemeente Breda geeft aan al meer dan 40 maal ter plaatse te zijn geweest. Op de cruciale momenten – wanneer de overtredingen gaande zijn – geeft men echter aan vanwege capaciteitsgebrek niet ter plaatse te kunnen zijn. “Een goedkope plek om te overnachten voor jongeren, vinden wij een noodzakelijke aanvulling op het hotelaanbod in Breda”, zegt Maes. “De locatie van Nightflight pal naast appartementen, vereist echter strenge voorwaarden en naleving daarvan. Het is nu de hoogste tijd om niet alleen op papier maar ook in de praktijk een einde te maken aan de overlast voor omwonenden!”

Zie onderstaand de vragen die SP Breda heeft gesteld aan het College van B&W (inclusief bijlagen)