SP op werkbezoek bij ATEA

10 augustus 2017

SP op werkbezoek bij ATEA

Donderdag ging SP Breda met een grote afvaardiging vanuit de fractie, het bestuur en de leden op werkbezoek bij ATEA aan de Riethil in Breda. Bijna een jaar nadat de partij de bevindingen van het meldpunt ATEA Alarm presenteerde, kreeg de partij een toelichting op de vele ontwikkelingen die gaande zijn binnen de organisatie. Zo wordt een aantal taken van ATEA (op termijn) afgestoten zoals Werk aan de wijk. Het weer aan het werk helpen van mensen, is inmiddels teruggehaald naar de gemeente. Met de Alfacheque voor thuiszorgmedewerkers wordt onder druk van de SP landelijk en lokaal, zelfs helemaal gestopt. Zij gaan in dienst bij de betreffende thuiszorgorganisatie. "Wij zijn blij dat ATEA weer terug naar de basis gaat, namelijk het zorgen voor aangepast werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes.

ATEA is in 2012 ontstaan en is een samenraapsel van diverse maatschappelijke ondernemingen waaronder de Bredase sociale werkplaats (BSW), de begeleiding naar werk, de uitvoering van de Alfacheques en de kringloopwinkel. Al deze taken werden niet altijd even goed uitgevoerd en bij SP Breda regende het de afgelopen jaren dan ook klachten. Dit resulteerde vorig jaar in een Zwartboek ATEA met diverse aanbevelingen ter verbetering. "Die klachten hadden in meer dan een kwart van de gevallen betrekking op de begeleiding naar werk. Dat deze taak nu weggehaald wordt bij ATEA lijkt mij een wijs besluit," zegt Maes. "Wij zijn blij dat ATEA zich vanaf nu gaat concentreren op de sociale werkvoorziening want ook hier valt bijvoorbeeld qua bejegening van mensen, nog veel te verbeteren."

Foto door Radim Mazanek