SP Breda presenteert zwartboek en verbeterpunten ATEA

12 juli 2016

SP Breda presenteert zwartboek en verbeterpunten ATEA

Woensdagavond voorafgaand aan de laatste raadsvergadering van het politieke seizoen, overhandigde SP Breda samen met medewerkers van ATEA een zwartboek met daarin ook vijftien verbeterpunten, aan wethouder Marianne de Bie (werk en inkomen). In het zwartboek staan de klachten die de afgelopen twee maanden binnen zijn gekomen via het meldpunt ATEA-Alarm. SP Breda lanceerde het meldpunt om erachter te komen of de klachten die de partij ontving over de ATEA-groep, slechts incidenten zijn of dat er structureel iets mis gaat. "In de klachten hebben wij wel een patroon kunnen ontdekken", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Juist vanwege het belang dat wij aan ATEA hechten, moet het echt beter qua werkomstandigheden en de bejegening van de vaak kwetsbare werknemers. Ook de begeleiding naar werk laat ruimte voor verbetering zien!"

Bejegening

Uit de meldingen blijkt dat veel respondenten zich onheus bejegend voelen door hun leidinggeveneden. Dit speelt voornamelijk bij het BSW Werkbedrijf en bij het Gedetacheerd werk. “Er wordt geschreeuwd naar de mensen. Soms niet normaal hoe ze als kleine kinderen worden behandeld”, zegt een respondent. Juist ook wanneer mensen gedetacheerd zijn bij bedrijven als Skill of DB Schenker verwacht men dat de werkleiding van ATEA-groep opkomt voor de werknemers. Soms tevergeefs blijkt uit deze reactie: “En als je naar buiten wordt gedetacheerd, wordt je door de leidinggevende van dat bedrijf gekleineerd, gedomineerd en uitgescholden tot en met. En de werkleiding van ATEA houdt die leidinggevenden van dat bedrijf dan de hand boven het hoofd.”

Arbeidsomstandigheden en -voorwaarden

Op basis van de meldingen valt qua arbeidsomstandigheden op dat leidinggevenden volgens sommige respondenten “zelf voor bedrijfsarts spelen”. Eén van de reacties: “Het gevolg is dan dat de bloedwaarden omhoog gaan en dat ik dan een longembolie, een herseninfarct of een hartaanval kan krijgen. Ik kreeg te horen van mijn baas dat het allemaal wel los zou lopen.” Met de arbeidsvoorwaarden wordt het volgens sommige respondenten ook niet altijd even nauw genomen. Het lijkt vaak niet duidelijk hoe het zit met personeel dat gedetacheerd is bij bijvoorbeeld buurthuizen. “Als ik 's avonds, zaterdag of op zon- en feestdagen werk, hoeft degen bij wie ik werk geen toeslagen te betalen voor mij aan ATEA. Maar ik werk via de cao van ATEA dus heb ik recht op toeslagen.”

Maatwerk

Onder de respondenten tekenen zich twee groepen af die een gebrek aan geschikt werk ervaren. Enerzijds zijn dat mensen met een sw-indicatie die juist de werkdruk niet aankunnen. “Het wordt anders als de prestatie van onze dochter wordt vergeleken met iemand met een normaal verstandelijk vermogen. Dan gaat het fout en wordt ze overvraagd”, zeggen de bezorgde ouders van een werkneemster. Anderzijds zijn er ook mensen met een hoger opleidingsniveau die juist ongelukkig worden van voor hen weinig uitdagend werk. “Geestdodend werk waar je als je niet vanwege een verstandelijke handicap bij de BSW zit, doodmoe van wordt en soms ook depressief.”

Begeleiding naar werk

Van de mensen die door ATEA begeleid worden naar werk, voelen sommigen van hen zich benaderd alsof ze iets misdaan hebben. Het valt ook op dat wanneer er een conflict komt met de klantmanager, de hakken in het zand gaan. “Ik moest jarenlang procederen en kreeg bij de Hoge Raad uiteindelijk op alle punten gelijk! Het heeft me emotioneel gesloopt.” Het is jammer dat het zo hoog op moet lopen omdat hier niemand bij gebaat is. Zeker niet de cliënt zelf, die vaak al schulden heeft moeten maken. De wijze van communiceren is ook het vermelden waard. Mensen worden niet zelden aangesproken op het feit dat zij afspraken niet nakomen, terwijl de communicatie daarover op zijn zachtst gezegd te wensen overliet. “De communicatie loopt echt niet goed. Veel uitnodigingen komen per post helemaal niet aan, maar de consequenties zijn altijd voor mij.”

Verbeterpunten

Op basis van de meldingen doet SP Breda ook vijftien aanbevelingen over hoe het naar de mening van de partij beter zou kunnen gaan bij de ATEA-groep. Zo zou er volgens SP Breda een sfeer gecreëerd moeten worden waarin leidinggevenden elkaar durft aan te spreken op fouten en waar men die ook toe durft te geven. Sommige van hen zouden ook meer 'people skills' moeten worden bijgebracht om goed om te kunnen gaan met de vaak kwetsbare doelgroep. "Daarnaast moet er een laagdrempelig en onafhankelijk meldpunt komen en zou er medezeggenschap moeten komen bij alle bedrijfsonderdelen", zegt Maes. "Ook een gevarieerder aanbod van werk voor zowel laag- als hoogopgeleide mensen is iets waaraan gewerkt kan worden.  Bij de begeleiding van mensen op zoek naar werk zou een wat kritischer blik op de eigen organisatie en een positief mensbeeld meer voorop mogen staan!”

SP Breda verwacht voor de begrotingsbehandeling in het najaar een inhoudelijke reactie van het College van B&W op het Zwartboek ATEA.

Foto's door Radim Mazanek

Reacties

Het zwartboek was 2016 en nu drie jaar later is er nog niets ondernomen, bereikt of verbeterd. Wij hebben nu een nieuwe directeur (zakkenvuller de Kam is gelukkig verdwenen) maar is er hoop op verbetering?
Naar mijn idee kabbelt dit eindeloos voort, wordt het immer slechter en redt iedereeen zijn eigen hachje. Maar ik heb mijn hoop nog niet geheel verloren, na gesprekken met Adank en de nieuwe directeur van Atea.
Gaat de SP ons redden, of wordt het een finale sprong in het duister?
En waar is Maurice Spapens als je hem nodig hebt?
Hup SP, doe eens iets voor de hardwerkende SW-ers