Voorkom dat kinderen slachtoffer worden huisuitzetting met Tweede Kans-woning

11 februari 2017

Voorkom dat kinderen slachtoffer worden huisuitzetting met Tweede Kans-woning

SP Breda en GroenLinks vragen het College van B&W om in gesprek te gaan over zogenoemde Tweede Kans-woningen om te voorkomen dat gezinnen met kinderen op straat komen te staan. Wanneer er overlast plaats vindt bijvoorbeeld door de handel in drugs, dan kan er door de burgemeester besloten worden een woning voor een bepaalde tijd te vergrendelen. “Vanwege het vergrendelen van de woning komt de dader dus op straat te staan, maar niet zelden ook zijn of haar gezin”, zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes.  “Het is te begrijpen dat burgemeesters manieren zoeken om de overlast voor de buurt te beëindigen. Het valt echter niet goed te praten dat naast de dader zelf, ook kinderen hiervan het slachtoffer worden!”

Op een aantal plaatsen in Nederland werken corporaties en hulpverleners samen om huisuitzettingen te voorkomen. In Zeeland werkt men bijvoorbeeld met zogenoemde Tweede Kans-woningen. Huurders die over de schreef gaan krijgen daarbij bij een andere woningcorporatie een tweede kans. Voorwaarde is wel dat de huurder en zijn gezin (verplichte) hulpverlening op maat krijgen. Het doel van de hulpverlening is dat de huurder de problemen weer onder controle krijgt. Maes: “Volgens SP Breda en GroenLinks kunnen Tweede Kans-woningen ook in Breda een oplossing bieden om verdere problemen voor het betreffende gezin en de hoge maatschappelijke kosten van een huisuitzetting te voorkomen.”

Klik op deze link voor de vragen die SP Breda en GroenLinks hebben gesteld aan het College van B&W