Meerderheid raad: cameratoezicht alleen als uiterste redmiddel

20 november 2015

Meerderheid raad: cameratoezicht alleen als uiterste redmiddel

Donderdagavond sprak de Gemeenteraad op initiatief van SP Breda over cameratoezicht in het Valkenberg. Eerder liet Burgemeester Paul Depla via een brief weten dat hij, ondanks dat het park niet onveiliger is geworden, bezig is met het voorbereiden van cameratoezicht. Dat is SP Breda wat te kort door de bocht. "Cameratoezicht is een thema dat altijd zeer gevoelig ligt en waar we het als politiek met elkaar over moeten hebben", zegt SP-raadslid Maurice Spapens. "Zeker wanneer camera's niet direct worden uitgekeken, leidt dat volgens mij slechts tot schijnveiligheid!"

Bij camera's die niet live worden uitgekeken, is direct ingrijpen onmogelijk en zal het hooguit een afschrikwekkend effect hebben. Daarbij vreest SP Breda dat wanneer je op de ene plek camera's plaatst, overlast op een andere plek de kop opsteekt. Partijen aan het andere kant van het politieke spectrum zoals de VVD, staan daar anders in. Zij zien het cameratoezicht liefst zo veel mogelijk uitgebreid worden. Spapens: "Juist omdat het een omstreden onderwerp is, wil ik weten welke rol de burgemeester ziet voor de raad als het gaat om veiligheidsvraagstukken zoals cameratoezicht in het Valkenberg."

Op de vraag van SP Breda wat voor rol de partijen voor zichzelf zien in het veiligheidsvraagstuk was het antwoord eenduidig: een grote rol. Over de inhoudelijke kant was de Gemeenteraad meer verdeeld. Een meerderheid is van mening dat er terughoudend moet worden omgegaan met cameratoezicht en dat dit slechts een uiterst redmiddel is. Spapens: "En dat er nog voldoende alternatieven zijn om het veiligheidsgevoel te verhogen, blijkt wel uit de vele creatieve ideeën die vanavond zijn geuit zoals speciale verlichting of het inzetten van studenten van de KMA. Totdat die ook zijn onderzocht zijn we nog lang niet toe aan het uiterste redmiddel!"

Zie hieronder de vragen die SP Breda de Gemeenteraad en de Burgemeester heeft gesteld.