Plan voor 'salaris' wijkraad van tafel

21 april 2015

Plan voor 'salaris' wijkraad van tafel

Foto: Google Street View
Maandagavond hebben de leden van wijkraad Heusdenhout op een bijeenkomst de, volgens hen onterecht benoemde voorzitter van de wijkraad, naar huis gestuurd. Ook politiek gezien was de druk opgelopen door de raadsvragen die SP Breda heeft gesteld over het voornemen van het bestuur om zichzelf 250 euro per persoon toe te bedelen. Dat kwam neer op bijna de helft van de totale subsidie. "Ik heb met bewondering zitten kijken hoe de leden het bestuur tot de orde hebben geroepen", zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "Wanneer je dan nog niet inziet dat de plannen beter van tafel kunnen, dan rest er maar één conclusie: wegwezen!"

Aanvankelijk weigerde SP Breda te laten weten om welke wijkraad het ging. "Omdat de plannen nu van tafel zijn en de voorzitter weg is, geven we openheid van zaken", zegt Maes. "Hiermee willen we voorkomen dat alle wijkraden hierop worden aangekeken terwijl het hier hopelijk om een incident gaat." De nieuwe relatie die de coalitie van SP, CDA, PvdA, GroenLinks en Breda'97 met de wijkraden wil, is er juist een die gebaseerd is op vertrouwen. Maes: "Vandaar ook dat we bij het mogelijk misbruik maken van dat vertrouwen, meteen aan de bel hebben getrokken!"