Samen verder in de Heuvel

2 september 2013

Samen verder in de Heuvel

Patrick van Lunteren biedt namens Emile Roemer het gebrekenboek aan

WonenBreburg zal de door de bewoners aangedragen gebreken nalopen en binnen 6 weken oplossen. Als dat niet kan of niet logisch is met de aangekondigde sloop in het verschiet zal WonenBreburg dat uitleggen. Dat beloofde woordvoerder Ardy Wingers maandagmiddag aan de buurt. Vorige week bood de buurt aan SP voorman Emile Roemer een gebrekenboek aan. Die bezocht de wijk om te zien of WonenBreburg de beloftes uit januari na was gekomen. Fractievoorzitter van SP Breda Patrick van Lunteren zorgde er samen met buurtbewoner Wilbert Veraart voor dat het gebrekenboek ook daadwerkelijk formeel werd aangeboden bij WonenBreburg. " Ondanks dat WonenBreburg er dinsdag zelf niet was pakken ze de bevindingen van Roemer wel goed op", zegt Van Lunteren. " Zo kreeg een zwanger gezin al een dag later met spoed voorrang op een andere woning. Er komt nu dus ook snel een reactie op de aangemelde gebreken en vragen van bewoners".

De woningen in het zogenaamde Planciusplan zullen komende 5 jaar in fases worden gesloopt. In afwachting van die sloop moeten de woningen wel veilig en gezond zijn. Voor gezinnen met kinderen is dat schier onmogelijk. WonenBreburg zal vanaf nu gezinnen die de komende jaren een kind verwachten een urgentieverklaring afgeven zodat ze snel naar een gezonde omgeving verhuizen. Vanwege de woningnood in Breda zal WonenBreburg de woningen wel weer aanbieden aan mensen die hard op zoek zijn naar tijdelijk onderdak. Dat gaat voor een schappelijke prijs, de helft van de reƫle huursom. Van Lunteren: "Dat WonenBreburg gedwongen is deze woningen toch weer te verhuren is het trieste gevolg van verkeerd woonbeleid van de gemeente. Er zijn afgelopen jaren veel te weinig betaalbare woningen gebouwd. Dat mag het gemeentebestuur zich wel aanrekenen".

"Ook helpt het natuurlijk niet dat minister Blok met zijn verhuurdersheffing de corporaties financieel in de afgrond drijft. Er blijft veel te weinig geld over om te investeren in sociale woningbouw, renovatie en onderhoud".

WonenBreburg staat hoe dan ook pal voor de leefbaarheid en gezelligheid in de buurt. Als er bewoners zijn die iets willen organiseren voor de buurt kunnen zij aankloppen bij de corporatie. Wilbert Veraart heeft daar wel oren naar. Hij organiseert al een aantal jaren achtereen een buurtfeest. Dat kan wat hem betreft in het najaar zo geregeld worden. Veraart: "Ik heb hier jaren met plezier gewoond en ben echt blij met mijn huisje. Ik zal er ook tot het bittere einde blijven wonen en er het beste van maken. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor de buurtjes".

Wilbert en Aad
Wilbert Veraart en Ad Geerts gaan er samen een gezellige herfst van maken

Zie ook WonenBreburg komt afspraken niet na