WonenBreburg komt afspraken niet na

28 augustus 2013

WonenBreburg komt afspraken niet na

Onder grote belangstelling van bewoners, pers, SP-leden en andere geïnteresseerden keerde SP-leider Emile Roemer terug naar de Heuvel. Zoals toegezegd bij zijn bezoek eerder dit jaar aan de zogenoemde ‘schimmelwoningen’ kwam hij terug om te controleren of WonenBreburg haar belofte was nagekomen. Helaas schitterde de corporatie door afwezigheid. “Een beetje jammer.” Volgens Roemer. De SP is er volgens hem namelijk niet op uit om tegenover de corporatie te komen staan. De partij ziet corporaties juist als een bondgenoot tegen de asociale plannen van het kabinet van VVD en PvdA. Roemer: “Maar WonenBreburg moet wel haar verantwoordelijkheid richting de huurders nemen en zorgen voor veilige en gezonde huizen!”

Foto 01
Foto 01: Jong stel doet verhaal aan pers en Emile

Het bezoek aan Breda van Roemer begon met het bezichtigen van het nieuwe huis van oud-bewoonster van de Heuvel Bianca van den Berg. Door acties van bewoners en SP kregen gezinnen met kinderen voorrang bij het vinden van een nieuwe woning. Van den Berg: “Sinds de paar maanden dat we niet meer in het vochtige huis vol schimmels wonen, heb ik mijn kinderen ongelooflijk zien opknappen!” Evenals bij veel andere gezinnen hadden haar dochtertjes last van de luchtwegen en allergieën en gebruikten hiertegen medicijnen. “Die zijn inmiddels niet meer nodig.” Zegt Van den Berg. “Ze hebben nu zelfs twee konijntjes als huisdieren. Dat was een half jaar geleden nog volstrekt ondenkbaar.”

Foto 02
Foto 02: Een gelukkig weerzien met oud-bewoonster van de Heuvel

Foto 03
Foto 03: En nu de rest nog!

Emile Roemer is heel blij voor de bewoners die een ander huis toegewezen hebben gekregen maar is heel duidelijk: “Nu de rest nog!”. Dat er nog veel mis is in het Planciusplan bleek wel uit de gebrekenlijsten die de SP samen met bewoners hebben ingezameld. Bewoner Wilbert Veraart overhandigde Roemer dit gebrekenboek. Veraart: “En dit is nog lang niet alles. Er zijn nog vele foto’s, brieven en mails met schrijnende verhalen.” Roemer zei toe dat de SP ervoor zorgt dat het boek bij WonenBreburg terecht komt en dat de partij niet zal rusten voordat deze schandelijke situatie is opgelost. Roemer: “Of iedereen in die huizen krijgt vervangende huisvesting, of de huizen worden opgeknapt zodat men hier weer veilig kan wonen zonder er ziek van te worden.”

Foto 04
Foto 04: Emile neemt het gebrekenboek in ontvangst van bewoners

Tot slot trok Roemer de wijk in waar de trieste verhalen naar boven kwamen zoals het jonge gezin wat van WonenBreburg een emmertje anti-schimmelverf kreeg en prompt de huur verhoogd zag worden. Of het jonge stel waarvan zij zwanger is maar geen recht heeft op voorrang volgens de corporatie. Samen maken ze zich grote zorgen om hun kind op te moeten voeden in een huis wat niet warm te stoken is en vol vocht en schimmels zit. Roemer: “Ook heb ik gehoord dat er tegen de afspraken in, toch weer gezinnen met kinderen als tijdelijke huurders in deze door en door rotte huizen gezet worden. Schandalig!” De bewoners kunnen in ieder geval op de steun van de SP blijven rekenen in hun strijd voor de goede huisvesting waar ze recht op hebben.

Foto 05
Foto 05: Bewoners laten graag de woning zien aan Emile