Schamen voor rode cijfers

8 juni 2013

Schamen voor rode cijfers

Het is niet erg als je als gemeente een keer in het rood staat. Dat antwoordt minister Plasterk in zijn eigen woorden op vragen van SP Kamerlid Ronald van Raak. Dat is een duidelijke boodschap richting de financieel Wethouder van Breda, Saskia Boelema. Als je er maar wel eerlijk over bent en werkt aan een oplossing, voegt hij er wel aan toe. De provincie zal dan heus wel bereid zijn om u de extra lange termijn van 10 jaar te gunnen om de boekhouding van Breda op orde te brengen. Het is dus niet goed te keuren om nu met kunst en vliegwerk een oneigenlijke truuk in de boekhouding uit te halen om uit de rode cijfers te blijven.

Het is natuurlijk herkenbaar wat de wethouder doet. Zovelen in Breda voelen de schaamte met haar mee. Zij stonden ook ooit voor de eerste keer in de rij bij de voedselbank, de gemeentelijke krediet bank of daklozenopvang 't IJ. Het is een enorme drempel om toe te geven dat de boel niet op orde is. Dat de hele wereld kan zien dat je even de touwtjes niet meer in handen hebt is vernederend. Maar zoals iedereen die er ooit voor stond ook weet, is het nemen van die eerste stap nodig om hulp te krijgen bij de uitweg. Geef openheid van zaken en je zult zien dat er begrip is. De echte vrienden zullen blijven, de opportunistische profiteurs gaan op zoek naar nieuwe slachtoffers en zijn eindelijk van je rug af. En na een tijdje loop je weer met rechte rug door de stad. Je bleek immers niet de enige te zijn.

De truuk die de wethouder nu uithaalt om de jaarrekening van 2012 op te poetsen is niet nodig. We hebben geen 7,6 miljoen euro winst gemaakt in 2012 zoals de wethouder ons deed geloven maar zo'n 23 miljoen euro verlies geboekt. We eindigen als gemeente Breda in de rode cijfers. Nou en? Dat is ook niet verwonderlijk als je al vier jaar elk jaar op rij tientallen miljoenen af moet boeken op een mislukte grondbeleid. Iedereen weet dat die zelf opgeblazen luchtballon een keer zou leeglopen. Inmiddels is in die vier jaar al 135 miljoen euro verlies geleden. Er zit ook nog eens 65 tot 150 miljoen euro in het verschiet, afhankelijk van hoe je naar de huidige situatie aankijkt. De FYRA wel of niet naar Breda kan al een aardig verschil maken, bijvoorbeeld voor de verkoop van kantoren achter het station. Alles bij elkaar moet wethouder Boelema sinds 2009 rekening houden met 250 tot 300 miljoen euro aan financiƫle tegenvallers. Daar zal de stad de pijn diep voor gaan voelen. Buurthuizen, speeltuinen, bibliotheken, groenvoorzieningen, zorg, armoedebestrijding, sport, cultuur, dans en muziek, het zal fors minder worden. Dat is niet allemaal de schuld van Boelema. De wethouder kreeg het lijk uit de kast de uit het verleden.

Boelema zal samen met haar collega wethouders wel met een eerlijke oplossingen moeten komen. Ze zal zoals iedereen die de schaamte voorbij is met een plan moeten opstellen over hoe het voortaan anders gaat. Welke lessen zijn geleerd uit dat actieve grondbeleid. Hoe voorkomen ze voortaan dat wethouders en gemeenteraden zich rijk rekenen met geld dat ze nog niet hebben. Dat plan hebben ze nog niet laten zien. Er zal ook een open en eerlijk plan moeten komen om de risico's die er nog zijn van tussen de 65 en 150 miljoen euro op te vangen.

Elk open en eerlijk plan van deze jonge, ambitieuze wethouder zal heus waar met respect omarmd worden. Hulp en begrip, al zullen velen in de stad liever over vergeven en niet vergeten willen spreken, zijn dan dichtbij. De jaarrekening van 2012 laat zien dat de wethouder nog in de ontkenningsfase zit. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd in te stemmen met onrechtmatige (Provincie en rekenkamer) of zo u wilt oneigenlijke ( minister Plasterk) voorstellen in te stemmen. De SP fractie zal dat niet doen. Wij zullen alleen begrip tonen en meewerken aan eerlijke plannen die in alle openheid het verlies nemen. Er is nog tijd voor de wethouder. We stemmen pas eind deze maand over de jaarrekening.

Column van: Patrick van Lunteren, Fractievoorzitter SP Breda

Vragen over het grondbedrijf