Breda in 2030

3 juni 2013

Breda in 2030

Het is voorlopig uw laatste kans om er wat van te vinden. Hoe ziet de stad er in 2030 uit. Waar wonen we, waar werken we, waar spelen onze kinderen, waar gaan we winkelen, hoe gezellig blijft onze binnenstad? En alles daar om heen als het gaat om inrichting zoals, natuur, asfalt en openbaar vervoer. De komende 6 weken ligt de ontwerpstructuurvisie 2030 ter inzage. Daarin presenteert de gemeenteraad hoe zij vindt dat de stad er uit moet zien. De gemeenteraad minus overigens de SP. De SP hoopte dat in de visie de lessen uit crisis van 2008 terug te lezen waren. SP Fractievoorzitter Patrick van Lunteren: “Helaas gaan we met deze visie gewoon op dezelfde voet verder, tenzij de Bredanaars zich daar natuurlijk stevig over uitspreken komende weken”.

Het begint in de visie al met de uitgangspunten. De Lissabonagenda wordt aangehaald. Dat is de inmiddels zelfs door het IMF aan duigen geschoten droom dat Europa wereldwijd leidend wordt in kennis en innovatie. Een zeer liberale agenda ook die vooral de vrije markt de ruimte geeft en zo min mogelijk democratische controle door een overheid. Van Lunteren: “ Als dat de basis is voor een structuurvisie dan weet je al wel dat er in Breda weinig is geleerd van de fouten die in 2008 de ellende veroorzaakten. Wie gaat ze dat vertellen komende maand?”.

Dit verkeerde uitgangspunt vertaalt zich in ongeremde mogelijkheden voor beleggers en speculanten om er nog eens 69.000 vierkante meter winkels en 100.000 vierkante meter kantoren bij te bouwen. Dat dit een ongelofelijk dom plan is vinden zelfs de beleggers en speculanten. Zo’n 11% van alle winkels staat al leeg. Dat is ruim 1 op de 10. “ Nog meer bijbouwen betekent nog meer leegstand en verloedering van onze prachtige binnenstad”, zegt Van Lunteren: ” De SP hoopt dat alle winkeliers en liefhebbers van winkelen in Breda zich daar stevig tegen verzetten, komende maand”.

Dat geldt ook voor de kantoren en bedrijventerreinen. Er staan er in Breda al zoveel leeg, ongeveer 15%. De gemeente wil dat terugdringen naar 5% meldde ze eind 2012.Toch staat er nog voor 100.000 vierkante meter aan nieuwe kantoorruimte in de Structuurvisie gepland. Van Lunteren: “Dat kan niet allebei waar zijn. De luchtbellen in die markt zijn al lang geklapt. Wethouder Meeuwis is blijkbaar nog in de ICT-luchtbel van 2001 blijven hangen en heeft dat even gemist zeker. Wie maakt hem wakker?”.

Als lichtpuntje spreekt de structuurvisie van gastvrijheid. Weliswaar in het Engels en kun je je afvragen of voor tegen de Bredanaars bedoeld is of voor buitenlandse investeerders. Ze willen hoe dan ook met de eindgebruikers van de stad praten en dat bent u. De stad moet ingericht worden naar uw wensen. Bij het kopje woningbouw staat, bouwen naar de vraag. “ Dat klinkt als het SP-geluid, eerst de mensen ”, zegt Van Lunteren. “ Goed nieuws voor de 30.000 woningzoekenden op de wachtlijst. En voor al die andere zaken moeten de Bredanaars vooral ook in de pen klimmen: waar moeten buurthuizen, speeltuinen, de zorg, cultuur, hangplekken, jongerencentra, parken en groen in de wijk komen. En wat wil u nog meer. Pak die kans, nu luisteren ze even”.

groeten uit Geenhuyzen
Hoe werkt het