De Zorg is niet te duur

7 maart 2013

De Zorg is niet te duur

De zorg is niet te duur, het is maar wat we er als samenleving voor over hebben. Dat gaf SP Tweede Kamerlid Henk van Gerven de toehoorders woensdagavond mee. Samen met Wij Zijn De Thuiszorg Breda en de Abvakabo FNV organiseerde SP Breda een avond over de toekomst van de thuiszorg. De avond was een eerste stap op weg naar de grote landelijke protestactie op 6 april. " Nederland betaald 11 procent van al haar bestedingen aan zorg . Dat is ongeveer evenveel als in de landen om ons heen", zegt Van Gerven. "6 april kunnen we regering Rutte-Samsom laten horen dat wij die goede en betaalbare zorg dat geld meer dan waard vinden".

Op weg naar die landelijke demonstratie zal Wij Zijn De Thuiszorg acties voeren in Breda. Zoveel mogelijk mensen moeten weten wat de gevolgen zijn van Rutte en Samsom. Goede thuiszorg kan alleen geleverd worden door professionals die daar een eerlijk loon voor krijgen. Als alle werkers in de thuiszorg en mantelzorg tot de bedelstaf worden veroordeeld ontwricht dat de hele samenleving. Van Gerven: " Het is toch te zot voor woorden dat directeuren in 7 jaar langzaam mogen wennen aan de premiersnorm van 130.000 euro en dat werknemers in de thuiszorg per direct op de nullijn worden gezet met nog geen 16 euro bruto per uur".

Marlieze Warnaar van de Abvakabo FNV rekende de toehoorders voor dat er nu al veel geld aan de strijkstok blijft hangen. Het begint met de dubieuze 11% overhead. De zorgaanbieders moeten als BV ook dikke winst maken voor directie en aandeelhouders. De aanbieders worden door Rutte-Samsom verplicht om 20% buffer op te bouwen. En de zorgverzekeraars hebben gezamenlijk al een spaarpot van 1,1 miljard euro. Warnaar:" Geld voor de zorg moet naar de zorg. Er blijft nu veel te veel aan de strijkstok van directies verzekeraars en wethouders hangen".

Woensdagavond sloot ook Groenlinks afdeling Breda zich aan bij het landelijk verzet tegen de bezuinigingen van Rutte en Samsom. Samen met SP onderstreepte woordvoerder Adel Koger andermaal dat de megabezuiniging van 75% desastreus is voor de thuiszorg in Breda. Dat gat kan de gemeente nooit meer goed maken. "Dat zal ten koste gaan van de mensen die de zorg zo hard nodig hebben. Dat mogen we nooit laten gebeuren".

Tijd om in actie te komen! Meld je aan via breda@sp.nl.

Wil je mee met de bus op 6 april klik dan hier.

strijd voor Thuiszorg