Artistiek directeur Sanders krijgt te veel

23 januari 2013

Artistiek directeur Sanders krijgt te veel

Artistiek directeur van de Brabant Culturele Hoofdstad, de heer Sanders, krijgt nog altijd te veel betaald. Zeker als daar zijn prestaties tegenover gezet worden. De SP-fractie hoort dan ook graag van Wehouder Cultuur, Selcuk Akinci wat hij er van vindt. Van Sanders wordt verwacht dat hij voor Brabant een stevige organisatie en een goed artistiek plan neerlegt voor het binnenhalen van de titel 'Culturele Hoofdstad 2018'. De SP fractie in Breda was al kritisch op zijn prestaties en is na lezen van het juryrapport gesterkt in die mening. De voorgestelde organisatie met proeftuinen voldoet niet aan de verwachtingen, met name daar waar het gaat omde rol van de artistiek directeur is het plan niet goed uitgewerkt. Fractievoorzitter Patrick van Lunteren: " Dan is het wat ons betreft helder. De heer Sanders heeft zijn werk dus niet goed gedaan".

SP Breda is van begin af aan tegen het hele plan van die Culturele Hoofdstad geweest. Er gaan vele miljoenen aan op die we nu veel beter kunnen inzetten. Als het dan ook nog eens niet goed wordt georganiseerd is er helemaal zonde van het geld en de tijd.

De Artistiek directeur heeft zich tot op heden riant laten betalen voor zijn werkzaamheden om Brabant Culturele Hoofdstad van Europa te maken. Met 1500 euro per dag is dat wat de SP Breda betreft ver over de grens van het fatsoenlijke. Zijn ideeen over wat de titel van Culturele Hoofdstad voor Breda kan betekenen kunnen evenmin op een warm applaus rekenen. Optochten en processies zijn niet echt vernieuwend en creatief te noemen en het hele idee van de houten kasbah van Van Eek is tegen 2018 ook niet meer zo verfrissend. "Van iemand met zulke pretenties en salariseisen mogen we wel iets meer verwachten", zegt Van Lunteren. "Half Nederland heeft nu al iets van steigerplanken in huis. Nog even en de eerste steigerhouten-tafeltjes en kastjes staan al weer bij kringloopwinkel Vindingrijk. Daar gaan we de titel echt niet mee winnen."

Nee tegen Barbant Culturele Hoofdstad