Geen extra controle op wietpas

17 april 2012

Geen extra controle op wietpas

Controle op de wietpas is geen prioriteit voor lokale politiekorps. Dat zegde burgemeester Van der Velden vorige week donderdag toe aan SP raadslid Patrick van Lunteren. De omstreden wietpas wordt per 1 mei ingevoerd onder druk van VVD minister Opstelten. Hij denkt daarmee de overlast van drugstoerisme te beteugelen. Van Lunteren," Dat die wietpas de criminaliteit juist vergoot en weer terugbrengt op straat is al erg genoeg. Dit domme beleid moet dan ook maar met landelijke inzet van politie opgelost worden. De Bredase politie moet de echte boeven kunnen gaan vangen".

Met de invoering van de wietpas krijgt het korps Midden en West Brabant er 16 speciale agenten bij van Opstelten. Uit het raadsvoorstel van de burgemeester blijkt al dat er naast die 16 agenten ook lokaal extra inzet nodig is, zowel van de politie als van gemeenteambtenaren. Terwijl de werkdruk van het korps al zo groot is door alle bezuinigingen. De bij de verkiezingen beloofde 3000 extra agenten zijn er nooit gekomen. " De politie moet daarom al veel tasjesdieven en grote criminelen laten lopen", zegt Van Lunteren. " Laten we zuinig zijn op onze agenten en ze niet ook nog eens opzadelen met nutteloos werk als de controle op de wietpas. Goed dat burgemeester Van der Velden dat ook zo vindt".

De controle op de wietpas wordt sowieso een probleem. Er zijn straks 8 coffeeshops met elk 2000 leden. De shophouders moeten dat allemaal op een lijst gaan bijhouden. De politie mag die lijst alleen maar inzien. Er mogen geen gevolgen voor de leden aan zitten in verband met privacy. " Wat heeft zo'n lijst dan nog voor zin", vraagt van Lunteren zich af. " Dat gelooft toch niemand, dat je naam op een lijst staat van een, op papier illegale en criminele maar gedoogde, onderneming en dat daar dan verder niets mee wordt gedaan".

Opzouten met die wietpas