Opzouten met die wietpas

11 februari 2011

Opzouten met die wietpas

SP-fractievoorzitter Patrick van Lunteren vindt dat er echte maatregelen moeten worden genomen tegen drugscriminaliteit. De Wietpas hoort daar niet bij. Het probleem met drugs in Brabant ligt niet bij de voordeur van de coffeeshops. Die problematiek speelt zich af in louche loodsen op industrieterreintjes en in achterafgelegen boerenschuren. “ Iedereen in Brabant weet dat die wietpas totaal misplaatst is”, zegt Van Lunteren. “ De agenten staan straks kaartjes te controleren bij de voordeur terwijl via de achterdeur de drugsmaffia vrij spel heeft”.

Inmiddels loopt de drugscriminaliteit in Brabant de spuigaten uit. De Brabantse burgemeesters hebben daarover vorig jaar gezamenlijk de noodklok geluid. Zij vragen om veel meer politie-inzet om de goed georganiseerde bendes aan te pakken. Die inzet komt maar mondjes maat van de grond vanuit Den Haag. “ De politie in Brabant kampt door al die onzalige bezuinigingen sowieso al met een te kort aan agenten” , zegt Van Lunteren. ” Het is dan ook beschamend om te zien hoe minister Opstelten (VVD) van Veiligheid en Justitie de verkiezingsbelofte van de harde aanpak en meer blauw op straat niet waarmaakt”.

Wietpas nee!

Het probleem met softdrugs als cannabis is volgens de SP eenvoudig op te lossen door legaliseren en reguleren. Daarmee haal je het uit de criminaliteit en is de kwaliteit beter te controleren. Er wordt dan ook BTW afgedragen. Het levert de schatkist via die BTW, circa 400 miljoen euro aan belasting op. Van Lunteren:”Dan kan de politie zich ook veel meer bezig gaan houden met de echte problemen, zoals de handel in harddrugs als cocaïne, heroïne en de pilletjes”.