Burgemeester laat politieagenten in de steek

12 augustus 2010

Burgemeester laat politieagenten in de steek

De bezuinigingen op de politie gaan onverminderd door. Het korps Midden- en West-Brabant besloot vorige maand om het met 170 mensen minder te gaan doen. Dit kan volgens de korpsleiding door op vier na alle aangiftebalies te sluiten. Dat betekent dat de afstand voor slachtoffers tot de politie letterlijk nog groter wordt. Burgemeester Van der Velden is in de positie iets aan die onbegrijpelijke beslissing te doen. Hij besluit echter anders. Uit antwoord op vragen van de SP-fractie blijkt dat hij niet van zich heeft laten horen. Als een mak lam laat hij het allemaal maar gebeuren. Hij vindt het ook niet leuk, maar accepteert de bezuiniging. Dat hoeft helemaal niet. Hij staat namelijk niet alleen.

Iedereen begrijpt toch dat het zo niet werkt. Alle mensen die vanuit de wijde omtrek naar een van de vier aangiftebalies in Roosendaal, Tilburg, Oosterhout en Breda moeten reizen, zullen hem steunen. Een slachtoffer uit Waalwijk moet 20 kilometer fietsen om in Oosterhout aangifte te doen. Ouderen uit Ulvenhout die slecht ter been zijn, moeten straks helemaal naar het Chasséveld in Breda om aangifte te doen. Zo werkt dat niet. Die mensen willen de agent dicht in de buurt. Al die duizenden mensen zullen achter de burgemeester staan als hij het lef heeft de strijd aan te binden.
En niet alleen mensen op straat begrijpen dat. De agenten zelf zullen ook maar wat blij zijn met een strijdbare burgemeester. Uit een door de SP gehouden onderzoek onder ruim 250 agenten in Midden- en West Brabant blijkt dat agenten zich door bestuurders niet erkend voelen in hun beroepseer en waardering voor het werk. Ze hunkeren naar een burgemeester die staat voor zijn korps. Een burgemeester die zorgt dat ze weer kunnen gaan doen waar ze goed in zijn: mensen helpen en boeven vangen. Het hele kops zal achter zo'n burgemeester gaan staan als hij het lef heeft de strijd aan te binden.
Ook in Den Haag vindt hij begrip. In de Tweede Kamer heeft een meerderheid zich uitgesproken voor een SP-motie tegen de bezuinigingen. Daar kan hij zich op beroepen. De nieuwe minister moet met voorstellen komen voor het intrekken van de bezuinigingen. Het korps Midden- en West-Brabant kan beter even wachten voor ze onomkeerbare besluiten neemt, zeker nu drie rechtse partijen die doorgaans 'law and order' prediken aan de formatietafel zitten. Die meerderheid zal zeker ook achter hem staan als hij het lef heeft de strijd aan te binden.
De steun van al die mensen moet hem toch vertrouwen geven. Hij kan er best wat steviger tegen aan gaan. Hij zal zien dat ook andere burgemeesters, vakbonden en uiteraard de SP hem zullen steunen. Het gaat immers om onze agenten en om uw en mijn veiligheid.

Dit opinieartikel van SP fractievoorzitter Patrick van Lunteren verscheen op 12 augustus in BN-De Stem