h

Werkbezoek Voedselbank

4 augustus 2007

Werkbezoek Voedselbank

Op vrijdag 3 augustus heb ik samen met onze fractiemedewerker Peter Ligtvoet een bezoek gebracht aan de Voedselbank in Breda. Van diverse mensen hadden we de afgelopen periode klachten gekregen over de Voedselbank met betrekking tot de inschrijving, omstandigheden tijdens het wachten en de goederen die verstrekt worden. Graag hoorden we van de Voedselbank hun reactie op de klachten. Daarnaast hebben we vorig jaar ook een rondleiding gehad bij de Voedselbank waarna we samen met de medewerkers van de Voedselbank een aantal knelpunten hadden geconstateerd. Ik was benieuwd hoe het daarmee stond. Tijd dus voor een nieuw bezoek.

We hebben een uitgebreide rondleiding en gesprek gehad met twee medewerkers van de Voedselbank. Ten opzichte van vorig jaar is er een heleboel verbeterd:

  • Intake. Klanten van de Voedselbank moesten voorheen een uitgebreide aanvraag indienen met allerlei financiële informatie. Samen met de Voedselbank hebben wij er bij de gemeente op aangedrongen dit werk door professionals te laten doen, bij voorkeur door de Sociale Dienst, omdat daar de gevraagde informatie vaak al beschikbaar is. Sindskort verricht het Instituut Maatschappelijk Werk (IMW) de indicatie.
  • Locatie. Vorig jaar was het schrijnend om te zien dat mensen urenlang in de regen stonden te wachten totdat ze naar binnen konden. De Voedselbank is nu verhuisd naar een ander gedeelte van het gebouw waar een grote gang is waar mensen kunnen wachten. Velen kiezen er toch voor om buiten te wachten, onder het afdak, zodat ze een sigaretje kunnen roken en kunnen bijkletsen met andere klanten.
  • Goederen. Het is natuurlijk altijd lastig om iedereen dezelfde goederen te geven. De Voedselbank is afhankelijk van giften en men krijgt dus niet van alles evenveel. Dat betekent dat de ene klant bijvoorbeeld een blik champignonsoep krijgt, en de ander een pak rijst. Dit is niet te voorkomen en de medewerkers van de Voedselbank proberen zoveel mogelijk rekening te houden met iedereen. Het komt ook voor dat klanten blikken of pakken voeding krijgen die ‘over de datum’ zijn. Volgens het Voedingscentrum kun je deze produkten dan nog gewoon eten. ‘Ten minste houdbaar tot’ wil zeggen dat de kwaliteit van het product na de vermelde datum achteruit kan gaan. Het product zal dan niet zo lekker meer smaken, maar men zal er normaal gesproken niet ziek van worden. Tijdens onze rondleiding hebben wij overigens geen goederen gezien waarvan de houdbaarheidsdatum verlopen was.

  • Spreekuur Sociale Dienst en GKB. Op verzoek van de Voedselbank en na vragen vorig jaar door de SP zijn er voortaan twee medewerkers van de Sociale Dienst en de Gemeentelijke Krediet Bank aanwezig op vrijdagochtend op de Voedselbank. Klanten kunnen dan terecht met al hun vragen en problemen bij deze medewerkers. De medewerkers van de Voedselbank zijn erg te spreken over deze samenwerking.

Natuurlijk zullen er altijd problemen en meningsverschillen blijven bestaan. Dit gebeurt bij elke organisatie. Ik ben echter van mening dat de vrijwilligers van de Voedselbank ontzettend hun best doen en dat de dienstverlening naar de klanten toe steeds beter wordt.

Joyce van der Sanden

SP raadslid Joyce van der Sanden

Spreekuur sociale dienst bij voedselbank

Gaarkeuken 'De Toekomst'

Het SP-standpunt over voedselbanken

U bent hier