SP: Laat Rahal Lamlih zijn goede werk doen!

6 oktober 2011

SP: Laat Rahal Lamlih zijn goede werk doen!

Rahal Lamlih kookt al jaren lang voor de Bredase daklozen. Hij haalt voedsel op bij de Bredase supermarkten en winkeliers, bereidt een maaltijd en deelt deze dagelijks uit voor de deur van daklozenopvang 't IJ aan de Slingerweg. Zijn initiatief heeft "Resto du Coeur" (restaurant van het hart). Lamlih, zelf ooit dakloos geweest, is hier ooit mee gestart toen hij een dakloze uit een vuilnisbak bij de HEMA zag eten: "Ik vind dat in Breda niemand uit een vuilnisbak hoeft te eten." Hij werd in 2008 gekozen tot Brabander van het jaar, een Bredanaar waar we met zijn allen trots op moeten zijn. Tot onze ontzetting lazen wij in BN-de Stem van 6 oktober 2011 dat Lamlih zijn Resto du Coeur niet meer mag uitoefenen omdat hij daarmee collegebeleid ondermijnt. Een initiatief, vol barmhartigheid en zelfopoffering wordt om zeep geholpen. SP-raadslid Maurice Spapens klom in de pen en schreef wethouder Meeuwis: "U zou beter hebben moeten weten en in samenspraak met Rahal Lamlih naar een oplossing hebben moeten zoeken."

Rahal's busje

Spapens stelde de volgende vragen aan het college:

• Hoe beoordeelt dit college de waarden naastenliefde en barmhartigheid?
  • U bent toch voor mensen met eigen initiatief, zonder dat ze de hand op houden bij de overheid?
  • Als je niet meer mee kunt doen aan het arbeidsproces, dan is dit college toch juist voor vrijwilligerswerk?
  • Is dit college niet trots op iemand die geheel vrijwillig een heel netwerk van toeleveranciers in Breda heeft opgebouwd? Die hem notabene gratis eten geven voor de meest kwetsbaren onder ons!
  • Naar onze mening is Rahal Lamlih een voorbeeld voor alle mensen uit Breda, vindt u dat ook?
  • Waarom straft u zo'n ondernemend man?
  • Waarom omarmt wethouder Meeuwis hem niet en helpt hem aan een goede plek?
  • Bent u bereid om alsnog een knuffel te geven aan deze man en hem te helpen om in Breda zijn goede werk voort te zetten?
  • In uw netwerk moeten er genoeg mensen zijn die hem willen helpen, bent u bereid om hem met derden in contact te brengen?
Rahal Lamlih (foto copyright BN-De Stem)

Update: ook de populaire website "retecool" heeft weinig complimenten voor het optreden van wethouder Meeuwis!

Artikel in BN-De Stem
Rahal Lamlih op de radio